10 tips om te scoren met je website

Als ondernemer wil je je boodschap overtuigend communiceren naar je doelgroep. Je verkoopt de meest stijlvolle fietskledij voor dames, je bent een uiterst ervaren en betrouwbare verzekeringsmakelaar – ik noem maar wat. Niet alleen offline, maar ook online wil je een vlot leesbaar en goed geschreven verhaal brengen. Eentje dat de bezoekers van je website aanspreekt zodat ze contact met je opnemen, je product kopen of informatie vragen over de diensten die je aanbiedt.

Text Fairy SEO copywriter

Daarnaast wil je dat je doelgroep je website makkelijk vindt. Vlot gevonden worden door zoekmachines (bv. Google) staat vandaag hoog op het verlanglijstje van veel ondernemers. “Ik wil bovenaan staan in Google,” vertrouwen ze mij vaak toe. Ze willen in de top-10 resultaten staan – als het even kan zelfs bij de eerste 4. Volkomen terecht, want meer dan ooit wordt er online gezocht naar producten, diensten en informatie.

Daarom is het belangrijk dat je website behalve goed geschreven ook geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dit is wat men noemt Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie (SEO), daar heb je vast al van gehoord. Het voornaamste doel van SEO is het beïnvloeden van de organische zoekresultaten door je website beter doorzoekbaar en je webpagina’s relevanter en populairder te maken. Op die manier krijg je meer bezoekers, meer interesse in je aanbod en op lange termijn meer verkoop. Of zoals Corbett Barr van de Amerikaanse blog ThinkTraffic.net samenvat waar een succesvolle website volgens hem aan voldoet: more traffic, more engagements and more action.

Vanuit mijn ervaring als online copywriter geef ik graag 10 tips om je website goed te doen scoren in Google:

  1. Je online succesverhaal start met een duidelijke afbakening van je boodschap en doelstelling, gevolgd door een gericht zoekwoordenonderzoek. Begin niet from scratch te schrijven want dan werk je in een ongestructureerd vacuüm en dat leidt nergens toe. Kijk bijvoorbeeld eens hoe je concullega’s het aanpakken. Neem rustig je tijd.
  2. Bepaal de juiste zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Kies de meest relevante keywords voor jouw product en doelgroep. Tools als Ubersuggest, Google Suggest en Google Keyword Planner kunnen je hierbij helpen.
  3. Eens je je keywords hebt afgebakend, verwerk ze dan vlot en strategisch in je webcopy: titels, bodytekst, disclaimer, footer, menu,… Vergeet niet om foto’s en afbeeldingen een goede naam te geven, bij voorkeur met een van de zoekwoorden erin verwerkt. Google doorzoekt immers alles waar tekst te vinden is, dus ook beelden op je site.
  4. Overdrijf niet met keywords. Google is slim en straft “misbruik” van zoekwoorden af. Bovendien knappen de bezoekers van je website erop af. Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen een vlot geschreven tekst en  sterke SEO-copy. Het één sluit het ander niet uit, integendeel.
  5. Besteed aandacht aan je paginatitel, de H1 genaamd. Die is waardevol voor Google en bevat dus best je hoofdzoekwoord.
  6. Content is king. Zorg voor relevante teksten en hou rekening met het feit dat de content bovenaan je pagina door Google als belangrijkst wordt beschouwd. Schrijf altijd je eigen teksten en vermijd duplicate content die je klakkeloos kopieert van andere webpagina’s. Dit verlaagt je ranking en dat is uiteraard niet de bedoeling.
  7. Door bepaalde woorden of zinsdelen in bold te plaatsen, geef je een signaal aan de zoekmachine: deze tekst is belangrijk dus vergeet hem zeker niet te indexeren!
  8. Heb je al gehoord van metadata? In het CMS van je site kan je de metatitle en metadescription ingeven voor je webpagina. Dit zijn de teksten die tevoorschijn komen in de zoekresultaten en die een bezoeker moeten overtuigen om door te klikken naar je webstek. Belangrijk om deze niet over het hoofd te zien dus!
  9. Zorg voor voldoende interne links: ze verbeteren de doorzoekbaarheid van je site. Let erop dat ze betekenisvol zijn. Links als “Lees meer” en “Klik hier” zeggen bijzonder weinig aan een zoekmachine en zullen nauwelijks bijdragen aan je ranking.
  10. Externe linkbuilding is van groot belang. Andere websites die refereren naar jouw pagina zijn een soort “stemmen” voor je site. Hoe meer externe links, hoe relevanter Google je website beschouwt en hoe hoger je dus zal prijken tussen de zoekresultaten. Je kan bijvoorbeeld proberen om vermeld te worden op blogs of op sites van vakverenigingen. Voor linkbuilding en contentpromotie bestaan heel wat vernuftige strategieën.

Keep it simple

Als je goede SEO-teksten wil schrijven, is het belangrijk om de bovenstaande tips te volgen. Maar je mag niet uit het oog verliezen dat SEO géén rocket science is. Je kan bepaalde regels volgen maar je hebt nooit volledige garantie op een bepaalde positie in Google. Je kan die immers niet afkopen of zo… De beste SEO-teksten zijn teksten waarvan de lezer niet doorheeft dat het SEO-teksten zijn. Het zijn gewoon vlotte teksten met hier en daar een strategisch keyword erin verwerkt. Als je het heilige KISS-principe uit de marketing volgt, dan geraak je al een heel eind ver!

Hulp nodig?

Hoor je het in Keulen donderen bij de term “SEO”? Heb je hulp nodig bij het schrijven van rake webteksten? Wil je graag hoog scoren in Google maar heb je geen tijd of kennis om je hiermee bezig te houden? Laat mij dan de SEO van je website onder handen nemen. We bekijken samen wat je doelstelling is en dan zorg ik ervoor dat de juiste mensen op je webstek terecht komen. That’s a Text Fairy promise!

Advertenties