Tags

, , ,

Een nieuw jaar, dat betekent nieuwe loopdoelen. Allez, voor mij toch, want ik ben iemand die doelen nodig heeft. Ik hou ervan om mezelf uit te dagen, een plan op te stellen, er vollen bak naartoe te werken, er keihard naar uit te kijken, en dan hopelijk het doel ook te halen en doodcontent te zijn daarmee! Voor het komende jaar heb ik dus zoals altijd een paar leuke loopdoelen vooropgesteld…

Na mijn eerste marathon in 2018 (Nacht van Vlaanderen Torhout) en de tweede in 2019 (Great Breweries Marathon) is het wellicht geen verrassing dat ik voor mijn derde marathon ga in 2020. Vooral omdat nummer één en nummer twee echt de max waren – ondanks de pijn in mijn benen én mijn koppig hoofd en de vele momenten waarop ik tijdens het lopen dacht “oh my goooood gij stomme trut waarom doet ge uw eigen dit toch aan??!!” – en ik hoop dat de derde minstens even leuk is. Positief als ik ben, ga ik ervan uit van wel hé 🙂

Ik heb gekozen voor de Marathon van Gent, op zondag 29 maart 2020. Ik heb daar eigenlijk niet lang over moeten nadenken hoor. Ik wou sowieso een marathon lopen in het voorjaar omdat ik de winter een goede periode vind om te trainen, ondanks het feit dat ik een van de grootste koukleumen ben die rondhuppelen op deze aardbol en ik de winterperiode (en bijhorende donkere dagen) liever kwijt dan rijk ben… Maar liever hard trainen in de winter (inclusief verkleumde vingers en lippen) dan in putteke zomer en in de grote vakantie en zo, want dan is ’t ook niet altijd “ne cadeau” door de warmte en ik vind het dan ook iets moeilijker om alles ingepland te krijgen (verlof, schoolvakantie, veel leuke dingen te doen altijd en overal)

Het buitenland was/is voor mij geen must. Integendeel, ik wil liefst niet te veel reizen voor een marathon omdat mij dat – denk ik – alleen maar zenuwachtiger zou maken dan ik al ben en ik kan dan vanalles vergeten en een jetlag hebben enz enz… Om nog maar te zwijgen van mijn darmen, die zeker zouden protesteren, ik ken die sloebers al een beetje 😉 Maar zeg nooit nooit en ik begrijp goed dat veel lopers wél een buitenlandse marathon willen lopen. Dat is oké maar voor mij hoeft het dus niet. Er zijn genoeg leuke marathons in eigen land! Toen ik vernam dat die van Gent voor het eerst in het voorjaar plaatsvindt dit jaar (vroeger altijd in oktober), heb ik geen seconde getwijfeld. Want Gent is de stad van mijn hart!!!!!!!!

En qua datum vind ik het dus ideaal, zoals ik al aangaf. Ik ben half december beginnen trainen, de eerste 2 weken op ’t gemakje en sinds nieuwjaar is het (redelijk) vollen bak. Ik volg zoals altijd een trainingsschema (op maat) van Energy Lab. Ik ga 4 keer per week lopen: een afwisseling van intervaltraining/fartlek, extensieve duurlopen en lange trage duurlopen. Voorlopig gaat alles goed! En het lukt mij goed om die trainingen in mijn agenda te plannen – ik ben naast een looptrut nu eenmaal ook een gigantische planningstrut. Ik ben blij dat ik, na 3 maanden “schemaloos lopen” sinds de Brussels Half Marathon in oktober, weer een schema heb om te volgen. Een paar maand op ’t gevoel lopen is leuk en het heeft mij deugd gedaan, vooral ook omdat ik heel moe was (al geef ik dat niet graag toe). Maar ik had het op den duur wel gehad ermee, want ik begin dan altijd hetzelfde toertje te lopen en dan steekt het wel soms tegen… Met mijn schema heb ik weer meer “houvast” en ik krijg er stiekem ook een kick van om elke afgewerkte training te kunnen afvinken op mijn schema #freak #andproudofit

“Run run run run run… Run with the wolfpack”
(Great Breweries Marathon 2019)

Die marathon lijkt nu nog veraf maar het zal er sneller zijn dan ik denk… Misschien vraag je je af wat mijn doel is op mijn derde marathon. Ik vind het moeilijk om dat te bepalen. Mijn vorige marathon liep ik in 3u34′. Dat is een fantastische tijd, want ik kwam van 3u41′ op de eerste en ik was zelf eigenlijk enorm verschoten van die toptijd op de Great Breweries. Ik hoop stiekem om in Gent mijn tijd te verbeteren, uiteraard. Want alles kan altijd beter en ik ben een ontzettend streefbeest. Maar ik weet niet of het mogelijk is. Laat ons zeggen dat ik al héél blij ga zijn met 3u33′ 🙂 Wat niet wil zeggen dat ik er niet voor ga hé, maar ik wil ook geen té hoge eisen stellen aan mezelf (dat is trouwens een van mijn 20 voor 2020: een beetje milder zijn voor mezelf, dus ik moet practicen wat ik preach hé). En stel dat ik op 29 maart al een PR loop van 3u30′ of zo: welk doel kan ik mezelf dan nog stellen bij marathon nummer vier? Om maar te zeggen: ik ben heel ambitieus, maar ook wel zeer realistisch in mijn doelstellingen. Ik wil vooruitgaan en verbeteren (duh), maar niet té snel. Alles op zijn tijd, want ik ben van plan om nog marathons te lopen tot ik een ouwe verrimpelde bomma ben dus ne minuut verbetering per jaar of zo lijkt mij eigenlijk al dik oké 🙂

En weet je wat mijn voornaamste doel is in Gent op 29 maart? Gewoon genieten vaneigens! Het klinkt misschien wat cheesy maar het is echt wel zo. Ik loop omdat ik het suuuuuuuuuuperleuk vind (vandaar ook dat ik er dienen fameuzen boek over geschreven heb hé) en ik wil dan vooral geen 42 km gaan lopen zonder er een beetje leute aan te beleven. Uiteraard is een marathon zwaar en afzien en alleen voor zotten weggelegd, maar ik wil dat het toch overwegend plezant is. Dus daar ga ik voor: just go run and have fun! Want anders begin ik er niet aan zenne!!!!!

Naast de Marathon van Gent ben ik ook ingeschreven voor de Great Breweries Marathon. Allez, niet de marathon maar de 25 km. Het is op zondag 10 mei dus sowieso te snel om alweer een marathon te lopen na 29 maart. Al zou ik die marathon wel graag nog eens lopen want ik heb er zalige herinneringen aan van vorig jaar. Maar het zou te belastend zijn voor mijn lijf. En daarbij, ik denk ook niet dat ik daar al zin in zou hebben want een marathon is toch ook altijd een serieuze mentale beproeving… Nu ja, 25 km zal ook wel al goed zijn hé 🙂 Sowieso wil ik de Breweries voor geen geld ter wereld missen! Ik was er al bij op de eerste editie in 2016 en ik heb nog geen enkel jaar gemist. Ik vind het een za-lig event! Het is opnieuw op moederdag en dat is nog wijzer. Want 25 km lopen = 25 km me-time = het schoonste cadeau dat ik kan bedenken! Vergeet die bos bloemen, die Bongo-bon voor ontbijt met bubbels of die nieuwe soepmixer: laat deze moeder hier maar gewoon gaan lopen!

Dikke leute op de Brussels Half Marathon 2019.
De mannen vonden dat ook!!

Na de Breweries ben ik van plan om mee te lopen met de Nacht van Vlaanderen in Torhout, waar ik woon. Dat is een superleuk loopevent op vrijdagavond 19 juni, het is ’s avonds en dat zorgt voor veel ambiance! Ik zou graag nog eens de marathon lopen omdat die echt leuk is, en speciaal doordat je in het donker (rond middernacht) aankomt op de Markt van Torhout waar ondertussen Vlaamse schlagerzangers het beste van zichzelf aan ’t geven zijn. Zalig 🙂 Normaal moet dat wel lukken, die marathon, het is een kleine 3 maanden na Gent. Ik ga na Gent een tweetal weken rusten en dan gewoon doortrainen zodat ik mijn “marathonconditie” niet verlies. De Breweries 25 km beschouw ik dan als een ideale lange duurtraining voor de Nacht van Vlaanderen. Ik ga ervan uit dat het wel zal lukken, maar als het niet lukt dan zal ik niet zitten bleiten. Dan ga ik in Torhout “gewoon” de halve marathon lopen, want dat kan daar dus ook. In elk geval ga ik lopen in Torhout op 19 juni!

Voor Torhout ga ik dus nog zien welke afstand het wordt… Want ik heb me voorgenomen om dit jaar, naast al mijn toffe loopdoelen, vooral ook te luisteren naar mijn lichaam. Als mijn lijf aangeeft dat het moe is en dat het eigenlijk efkes te veel is, ga ik wat gas terugnemen. Ik heb dat geleerd dit najaar (en dat werd wel eens tijd ook). Ik was toen echt vermoeid door een samenloop van omstandigheden, waaronder mijn boek en de lancering, dat was superleuk maar ook heel druk… Ik heb dan ook bewust van oktober tot december wat op een lager pitje gelopen. Of gewandeld als ik voelde dat mijn benen moe waren op een moment dat ik eigenlijk wou gaan lopen. En ik moet zeggen: ik heb daar wreed veel deugd van gehad. Dus ik wil het blijven doen, blijven letten op de signalen van mijn lichaam. En zeker voldoende rusten, hoe moeilijk dat ook is voor mij want van rusten word ik soms onrustig (ik ben raar, ik weet het) dus rusten is iets wat ik echt moet leren. Alle tips daarvoor zijn welkom 🙂

We’re all different, but we run together!
#WEARERUNNING

Voor het najaar heb ik nog geen concrete plannen. Zoals elk jaar wil ik wel de Brussels (Half) Marathon lopen. Want het is daar dat mijn loopverslaving in feite begon in 2013. Dus ik wil dat niet missen, dat is gelijk de Breweries. Ik heb al 6 keer de halve marathon gelopen en ik droom al lang van de volledige marathon in Brussel. Ik weet dat die zeer lastig is (de halve is al lastig, dus maal twee…) maar toch staat hij bovenaan mijn verlanglijstje. Ik maak het mijzelf graag moeilijk 😉 Wat mij tegenhoudt, is dat ik dan keihard moet trainen in de zomermaanden. En ik durf ook nog niks te plannen voor het najaar omdat er een paar werk/boekgerelateerde projecten zitten aan te komen in het voorjaar/zomerperiode (joepie! excited!!!) waardoor ik niet weet of ik tijd ga hebben voor een marathonvoorbereiding. Ik wacht dus nog eventjes af. Maar ik heb nog tijd hé, het najaar is nog ver…

En ik vind mijn huidige loopdoelen eigenlijk al dik oké, heel wat leuks om naar uit te kijken en naartoe te werken! Ik ben stiekem al benieuwd naar mijn marathon-finishfoto op 29 maart 🙂

42 km lopen en daarna al bleitend op de rode loper flaneren: van ’t schoonste dat er is!!!

Oh ja, misschien niet echt een “loopdoel” maar wat ik ook van plan ben in 2020, is veel blijven wandelen. Sinds een tijdje heb ik er een gewoonte van gemaakt om op loopvrije dagen (en soms ook op andere dagen) een wandeling te maken. Dat varieert van een half uurtje (als ik weinig tijd heb) tot een uur of langer. Gewoon, omdat ik vind dat ik moet bewegen op een dag (10.000 stappen hé) en ook omdat wandelen echt heel leuk en ontspannend is. Ik ga vaak naar een bos om te wandelen. Soms  doe ik het in stilte, als ik echt wat rust nodig heb. Maar vaak ook met een podcast. Dat vind ik zalig, zo leer ik iets nieuws bij terwijl ik beweeg. Dus die wandelingen, ik ga ze zeker blijven doen dit jaar. Het is ook goed voor mij loopdoelen want ik word er misschien nog een beetje fitter van (voor zover dat nodig is). En ’t is alleszins goed voor mijn mentale conditie, met die zotte kop van mij kan dat wellicht geen kwaad 😉

Wat zijn jouw loopdoelen voor 2020? Of andere sportieve doelen? Ik ben superbenieuwd dus laat het zeker weten hieronder!

Love, Josie xo