Tags

, , ,

Goeie voornemens maken aan het begin van een nieuw jaar, dat heb ik al een tijdje niet meer gedaan. Maar ik heb tijdens de laatste weken van 2019 veel gereflecteerd over het afgelopen jaar. Meer dan de voorbije jaren eigenlijk, is dat met ouder worden of zo? Ik ben ervan overtuigd dat je soms eens moet achteruit kijken naar wat geweest is om dan verder te gaan en nieuwe plannen te maken. Voor 2019 ben ik tot de constatatie gekomen dat het een intens jaar was met veel hoogtes en ook laagtes, waaruit ik echt veel geleerd heb. Over mezelf, wie ik ben en hoe ik in het leven sta, waar ik naartoe wil, en “het leven” op zich. Ik heb uit al die lessen een lijstje (because I ♥ lijstjes) opgesteld van 20 doelen die ik heb voor 2020…

Het zijn geen concrete voornemens (op een paar na misschien) en ook geen manieren om mijn leven radicaal te veranderen of om te gooien. Want dat is echt niet mijn bedoeling. Ik vind het gewoon waardevol om haalbare doelen te stellen voor mezelf. Om vooruit te kijken en te plannen. Het geeft me houvast en het helpt me om zelfbewust en positief door het leven te gaan. Dus hier gaan we dan: dit zijn mijn “20 voor 2020”, in random volgorde want ze zijn allemaal even belangrijk:

1. 25 boeken lezen dit jaar, waarvan ZEKER de 7 die al meer dan een half jaar liggen te wachten op de “nog te lezen” stapel. Zoals jullie weten, lees ik ontzettend graag. Ik weet dat er veel mensen zijn die véél meer lezen dan mij maar 25 is voor mij al genoeg. Meer mag natuurlijk altijd! Ik lees sowieso veel in het Engels (omdat ik hou van Engelse en Amerikaanse auteurs en zo dicht mogelijk bij de brontaal wil blijven) en ik zou dit jaar ook nog eens een Frans boek willen lezen want dat is ook alweer van 2018 geleden en ik merk dat ik met de tijd steeds meer begin te zweten als ik een gesprek in het Frans moet voeren omdat mijn kennis er echt wel op achteruit gaat. Ik wil ook wat meer non-fictie lezen want vandaag lees ik 90% fictie. Ik heb alvast 3 supertips opgedaan in de podcast “3 boeken” met Sofie Lemaire. Ook De Bourgondiërs en In Europa zou ik willen lezen. Ik zit nu trouwens – eindelijk! – ook op Goodreads, zodat ik makkelijker kan bijhouden welke boeken ik allemaal lees en nog wil lezen, in plaats van dat in tientallen verschillende schriftjes te noteren en dan in de boekhandel te staan – zonder die schriftjes natuurlijk – en uiteindelijk toch iets anders te kopen.

2. Minder boeken kopen, hoe verleidelijk het ook is en hoe leuk ik het ook vind om mijn huis te vullen met steeds meer boeken (die geur! de kleuren van die ruggen!). Volledig cold turkey ga ik niet gaan hoor, daarvoor word ik gewoon veel te blij van boeken kopen en ik wil mijzelf dat plezier niet ontzeggen 🙂 Maar ik ga vaak naar de bib met Emil, nu hij de smaak van het lezen ook volledig te pakken heeft. Dus ik ga mijn lidmaatschap in de plaatselijke bibliotheek hernieuwen en af en toe daar eens een boek lenen.

3. Op professioneel vlak: meer opleidingen volgen, blijven bijleren en geïnspireerd worden. Het afgelopen jaar was ontzettend druk – dat komt er natuurlijk van als je een boek schrijft en het allemaal snel moet gaan, en ik klaag daar voor alle duidelijkheid niet over hé – en dat bijleren kwam op die manier een beetje op de achtergrond terecht. But then again, door een boek te schrijven heb ik ook wel ontzettend veel geleerd en ik ben daar super dankbaar voor… Anyway, ik heb alvast een eerste boeiende opleiding geboekt bij I Like Media over contentstrategie. Komt goed van pas voor bepaalde projecten waar ik mee bezig ben. Ik kijk er nu al naar uit om mijn kennis te verrijken! Ik voel bij mezelf de laatste tijd echt veel zin en een soort “drang” om vanalles bij te leren en te ontdekken. Ik vind dat wel leuk, misschien komt het doordat ik steeds meer ervaring heb en goed weet waar ik sta en waar ik naartoe wil?

4. Blijven werken aan mijn persoonlijke groei. Mezelf ontwikkelen op professioneel vlak is één iets maar ik vind het ook enorm belangrijk om te “werken” aan mezelf. Ik ga al zo’n anderhalf jaar tweewekelijks op bezoek bij mijn therapeut. Het is echt een van mijn beste beslissingen de voorbije jaren. Ik vind het ontzettend waardevol en ik haal zoveel uit die sessies. Ik begrijp niet dat er vaak nog een taboe hangt rond “therapie”. Mij heeft het al op veel vlakken inzichten gebracht en het helpt me om sterker in mijn schoenen te staan. Dus ook in 2020 mag mijn therapeut mij weer regelmatig verwachten.

5. Eén dag per maand voor mezelf, bij voorkeur in de week. Meer mag ook maar één dag zal al goed zijn. Noem het “me time”, “zelfzorg” of wat dan ook. Ik bedoel dan echt een dag alleen, dus zonder anderen erbij. Een stad verkennen, een tentoonstelling bezoeken, op mijn gemak een boek uitlezen,… Ik heb het in 2019 (en andere jaren) nauwelijks gedaan omdat er altijd wel werk te doen was (wat uiteraard super is, als zelfstandige). Dat zal in 2020 wellicht niet anders zijn (als je weet dat er plannen zijn voor een tweede boek en zo…) maar dan zal ik “foert” zeggen. Die ene dag zal geen catastrofes veroorzaken, integendeel, ik zal net extra zuurstof en inspiratie hebben voor al die andere dagen. Mijn eerste dagje staat al gepland binnen een paar weken, dan ga ik op een doordeweekse dag naar de expo van Magritte & Dali in Brussel.

6. Mijn (papieren) agenda niet te vol proppen met to do’s op één dag. Mijn limiet heb ik gezet op 6 per dag (los van mijn werkplanning). Ik heb het voorbije jaar geleerd dat meer dan dat gewoon te veel is. Door ze te beperken, leer ik beter prioriteiten te stellen (moet dit echt vandaag of kan het nog wat wachten?) en het geeft me meer rust als ik geen propvolle agenda opensla wanneer ik ’s morgens aan mijn dag begin.

7. In mijn werkplanning meer rekening houden met mijn persoonlijke “productiviteitscurve”. Ik ben een echte ochtendmens, de vroegste uren van de dag zijn mijn beste uren om te werken. Dus ik plan mijn creatieve opdrachten (bv. een lang artikel schrijven, een brainstorm) zoveel mogelijk in voor of net na de middag. Na de middag neemt mijn productiviteit af en dan doe ik minder “intensief” werk (bv. nalezen van artikels, correcties, administratie, kleinere taken). Ik hanteer nu al een paar weken deze manier van werken en ik merk dat het me ligt, dus ik wil er zeker mee verdergaan. Met dank aan de podcast van Werk & Leven voor de inspiratie hiervoor, en om mij te doen inzien dat het volstrekt normaal is dat je niet van 8u tot 18u superproductief kan zijn.

8. Meer neen leren zeggen tegen dingen die ik eigenlijk niet wil doen en die meer energie vreten dan geven. Heel moeilijk voor mij, dat “neen” zeggen. In ruil wil ik veel vaker ja zeggen tegen wat mij energie geeft. Echt bewust ja zeggen dus.

9. Niet meer aan de vellekes van mijn nagels prutsen. Ik ben geen nagelbijter maar ik “pulk” wel de hele tijd aan de vellekes errond. Vooral als ik mij aan het opjagen ben. Vaak dus 😉 Ik vind het vreselijk van mezelf want dat ziet er zo vuil uit. Dit jaar ga ik er echt voor!!!

10. Zo weinig mogelijk eten in de vuilnisbak kieperen. Ik let daar al een hele tijd op en het lukt me goed. Ik begin het “restjesmanagement” goed onder de knie te krijgen. Dus nu is het mijn doel om het te perfectioneren, want eigenlijk is het dégoutant dat er zoveel eten weggegooid wordt hé… Ik hoop dit ook te kunnen doorgeven aan Emil, dat het niet de bedoeling is dat eten in de vuilnisbak belandt. Dat geldt trouwens ook voor “spullen” in ’t algemeen. Ik ga vaak samen met hem naar de Kringwinkel en we schenken veel oude kleren en speelgoed aan liefdadigheidsorganisaties. Ik wil hem leren dat dingen die hij zelf niet meer kan/wil gebruiken voor veel andere mensen wel nog veel kunnen betekenen.

11. De identiteit van mijn bedrijf onder handen nemen. Mijn Text Fairy logo is nu 3 jaar oud en ik ben toe aan iets nieuws. Ook op vlak van storytelling wil ik enkele stappen zetten (daarvoor wil ik graag een cursus volgen). En mijn website zou ik ook wat willen professionaliseren want dat is voorlopig nog een “simpele” WordPress. Op zich niks mis mee, maar alles kan altijd beter hé 🙂

12. Nog meer genieten van de kleine dingen. Elke avond in mijn bed overloop ik welke kleine gelukskes ik allemaal heb meegemaakt die dag. Zeker op slechtere dagen helpt dat om de boel wat te relativeren. Soms schrijf ik ze op in een schriftje dat naast mijn bed ligt. De bedoeling is om ze weer regelmatig te “bundelen” hier op de blog.

13. Bewuster omgaan met social media. Ik spendeer vooral veel tijd op Instagram. Facebook niet zoveel eigenlijk, vooral dan voor mijn job (als online content coördinator voor Running.be magazine). Sinds ik op Goodreads zit, is dat ook wel een gevaarlijke app geworden 😉 Ik wil zeker niet “af” van de sociale media, daarvoor vind ik het te leuk en ik haal er ook veel inspiratie uit. Om nog maar te zwijgen van de vele mensen die ik erdoor leer kennen. Ik ben de laatste om te zeggen dat social media stom zijn, in mijn boek wijd ik trouwens ook een stukje aan de kracht van de online running community. Ik wil er gewoon een beetje minder mee bezig zijn, er minder mijn tijd aan “verspillen” zoals nu wel vaak het geval is (bv. in de winkel staan, moeten wachten, raprap wat op Insta beginnen scrollen en als het dan mijn beurt is volledig mijn kluts kwijt zijn en de helft vergeten meebrengen wat ik eigenlijk nodig heb).

14. Mijn ritme van één dag per week in de coworking gaan werken aanhouden, zoals ik nu al een tijdje doe. Voor mij is één wekelijks Likebirds-dagje ideaal. Ik kijk er altijd enorm naar uit (het voelt stilaan aan als een tweede thuis, zo leuk!) en ik krijg er veel “zuurstof” door (hoe fluffy dat ook mag klinken). Samen werken met andere creatieve freelancers is echt heel waardevol. Het is trouwens in de coworking dat ik de guts gevonden heb om mijn boekidee naar de uitgeverij door te sturen (nu bijna 1 jaar geleden). Het is ook de plek waar het Holstee Manifesto (op de foto), dat prachtige manifest over “het leven”, hangt in de keuken. Daarnaast wil ik minstens 1 extra (halve) dag per week “uit mijn kot komen” dus niet thuiswerken. Gaan werken in een bib (er zijn er zoveel en ik zit graag in bibliotheken!), een leuke koffiebar,… Thuiswerken is leuk en het heeft veel voordelen, zeker en vast. Als ik geen afspraken heb bij klanten of voor interviews/reportages, werk ik doorgaans thuis op maandag en ook altijd op woensdagvoormiddag (ik werk niet op woensdagnamiddag: Emil-time!). Maar té veel thuiswerken is ook niet goed, op den duur wordt het eenzaam en zelfs een beetje “afstompend”. Zelfs al praat ik in een bib of koffiebar niet echt met de andere mensen die er zijn, ik ben er niet alleen en dat is echt een groot verschil.

15. Elke dag één artikel volledig lezen. Ik sla elke dag verschillende artikels op in mijn leeslijst op mijn MacBook. Vaak kom ik er niet toe om ze te lezen (het zijn er gewoon ook veel te veel) en als ik er dan één lees, is het diagonaal en quick & dirty. Omdat ik daar dan eigenlijk niet veel aan heb en dat een beetje beu ben, heb ik besloten dat het beter is om elke dag één artikel te lezen. Rustig, met mijn volledige aandacht, van begin tot einde. Liever diepgang dan oppervlakkigheid, zoiets. Zo steek ik er meer van op dan van tien artikels met een half oog te lezen. Meer dan één mag natuurlijk wel hé, maar ik wil vooral niet te veeleisend zijn naar mezelf toe 😉

16. Een beetje minder veeleisend zijn voor mezelf, dus. Een beetje zachter voor mezelf. Iets meer proberen en durven loslaten. Dat wordt een moeilijke. Maar door het hier zwart op wit te zetten, hoop ik er toch een beetje werk van te kunnen maken in 2020.

17. Mijn derde marathon lopen, in Gent op 29 maart 2020. Als het even kan, wil ik een beetje sneller finishen dan 3u34′ (tijd van mijn tweede marathon). Dus ik vind 3u33′ al heel goed. Ik ben realistisch, ik train hard maar ik wil er vooral ook van blijven genieten (want dat is waar mijn boek over gaat dus ik zou wel een dwaze troela zijn om mijn eigen boek tegen te spreken hé) en ik hou ook rekening met de beperkingen en grenzen van mijn lichaam. Ik ben mager, wat goed is voor een duurloper maar anderzijds heb ik wel een pak minder “reserves”. Maar hey, ik klaag daar niet over hoor. Ik ben content met wat ik heb 🙂

18. Mijn traditie van podcast walks (dank u Liese voor de inspiratie!) blijven verderzetten. Op niet-loopdagen ga ik meestal wandelen (30 min à een uurtje) want ik wil (lees: moét, anders word ik knettergek) altijd iets van beweging hebben op een dag. Ik hou van wandelen omdat ik er rustig van word, meestal ga ik in een bos in de buurt. En in 95% van de gevallen met een podcast in mijn oren. Het is ontspannend en ik leer er iets door bij, ik vind dat zalig. Over mijn favoriete podcasts zal ik binnenkort wel eens een blogje schrijven, want ik heb er ondertussen heel veel.

19. Met Emil Londen verkennen. Een paar jaar geleden liet hij zich eens ontvallen dat hij graag eens naar Londen wil (het was toen we met de auto passeerden langs de tunnel onder het Kanaal en hij vroeg waar die tunnel onder de zee naartoe leidde). Sindsdien is Londen een soort “magische plek” voor hem. De belofte was toen dat we een citytrip naar daar gingen doen als cadeau voor zijn lentefeest (dat was nog een tijdje, hij zat nog maar in de tweede kleuterklas denk ik). Hij is erover blijven dromen, Londen is een stad die hem enorm fascineert. En terecht hé! Dus in mei is het zijn lentefeest en dan maken we later dit jaar zeker werk van die trip. Ik kijk er zelf ook enorm naar uit, Londen is een zalige stad en het lijkt me heerlijk om ze te ontdekken op maat van een 7-jarige!

20. Weer bloggen!!!!! Ik ben een tijdje “out” geweest om mijn boek te schrijven. Ik had toen echt geen tijd of inspiratie om nog te bloggen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik toen wel een paar keer gedacht heb: zou ik niet beter stoppen met bloggen? Want er kruipt zoveel tijd in die ik ook aan andere zaken kan besteden… En ja, het is inderdaad een tijdrovende bezigheid. Maar ik heb gelukkig ook wel beseft hoe blij dat bloggen mij maakt, en hoeveel mensen ik er al door leren kennen heb… De tijd die ik erin steek, ik krijg daar zoveel voor terug! Ik kan en wil dit dus niet stopzetten. Maar het zal wel op een vrij laag pitje zijn. Dus als er niet elke week een post verschijnt: geen paniek hé lieve mensen. Ik doe het gewoon op mijn eigen ritme en op Instagram kunnen jullie sowieso wel mijn avonturen volgen.

Ziezo, ik heb geprobeerd om het kort te houden maar het was precies een beetje moeilijk 😉 Over al deze punten kan ik eigenlijk een aparte blogpost schrijven. Dus ik heb alvast voer genoeg om te bloggen de komende tijd, puntje 20 zal geen probleem zijn in 2020 🙂

Wat zijn jouw plannen en doelen in 2020? Herken je jezelf in die van mij?

Love, Josie xo

Bedankt Kelly voor de inspiratie voor deze blogpost, en de vele andere bloggers die intussen ook al haar voorbeeld volgden 🙂