Tags

Morgen begint een nieuw jaar, dus dat betekent dat veel mensen allerlei goede voornemens maken. “Meer sporten” is zo’n typisch goed voornemen. Ooit, een dertiental jaar geleden, nam ook ik me op 1 januari voor om dat jaar te beginnen met lopen. Want ik wilde wat fitter worden en de kilootjes onder controle te houden (die ik toen nog een beetje op overschot had). En kijk, vandaag ben ik een echte running junkie en kan ik het lopen niet meer missen. Al mijn loopsessies staan netjes in mijn agenda (#planningfreak), ik word een ontzettend vervelende troela als ik 2 dagen niet gelopen heb (zeg niet dat ik u niet gewaarschuwd heb hé!), ik werk anderen mateloos op de zenuwen met al mijn looppraat en ik heb zelfs een boek geschreven over al dat lopen van mijAls jij een van die vele mensen bent die vastberaden zijn om in 2020 te beginnen lopen, dan help ik je graag op de goede weg!

Ik deel graag mijn 5 persoonlijke #lopentrut tips waarmee je jouw loopvoornemen omzet in de praktijk!

1. Plan het in je agenda
We hebben het allemaal zeer druk, I knoooow. Maar als je iets echt wil, moet je er gewoon tijd voor maken. Zo simpel is dat hé. Ik stel iedere zondagavond (of liefst al vroeger, zelfs) mijn loopplanning op voor de week die eraan komt. Zo staan mijn 4 wekelijkse runs zwart op wit (allez ja, soms ook een ander kleurke but you get my point hé lieve lezertjes) en ik slaag er bijna altijd in om te gaan lopen op het moment dat ik had gepland. Ik voorzie soms ook al op voorhand een “backup moment” voor het geval dat ik op een bepaald moment uiteindelijk toch niet kan gaan lopen (zei ik al dat ik een freak ben?) zodat ik niet begin te flippen (want niet kunnen lopen = crazy vrouwmens alhier). Een goeie voorbereiding is heel veel waard, zowel voor de fysieke als de mentale gezondheid 😉

2. Draag een leuke outfit

For sure, de straat is geen catwalk, maar misschien toch wel een heel klein beetje hé. Wat ik wil zeggen: je loopkledij moet in de eerste plaats functioneel zijn (lees: focus op bewegingsvrijheid en ventilatie) maar dat betekent niet dat het niet mooi kan/mag zijn. Integendeel, degelijke loopkledij staat al lang niet meer synoniem voor “kleren waarmee je op klaarlichte dag liever niét gezien wordt”. Dankzij de athleisure trend bestaat sportkledij vandaag in allerlei pasvormen, kleuren en prints. Kies voor een outfit waarin je je comfortabel voelt, kledij die je graag ziet én waarin je graag gezien wil worden al lopend. Op pad gaan in een leuke outfit maakt het lopen gewoon extra plezant. Ik maak er geen geheim van dat ik een ijdele loopster ben en dat ik er graag goed uitzie tijdens het lopen. Niks mis mee! Wanneer ik iets nieuws heb gekocht van loopsullen, kan ik nauwelijks wachten om er voor de eerste keer mee te gaan lopen. Ik ben dan mega excited, like a kid in a candy store!

3. Zorg voor toffe muziek

Ik ga bijna altijd lopen met muziek. Lopen en muziek zijn voor mijn dé perfecte combinatie (behalve ’s morgens vroeg, dan doe ik het vaak zonder en geniet ik van de heerlijke stilte om mijne zotte kop een beetje tot bedaren te brengen). Lopen is mijn uitlaatklep, mijn ultieme ontspanning, dé manier om mijn hoofd leeg te maken. Muziek helpt me daarbij, het geeft me extra energie en power tijdens het lopen. Weet je wat mijn ergste nachtmerrie is? Dat mijn iPod platvalt tijdens het lopen! Been there, done that en ik kan je verzekeren dat ik er dan als een donderwolk bijloop… Mijn running playlist bestaat uit meer dan 500 nummers. Het is een eclectische mix van rock, pop, dance, house, techno en redelijk veel foute muziek (a.k.a. “schaamplaten” maar eigenlijk schaam ik mij daar dus niet voor). Ik vul mijn playlist ook geregeld aan met nieuwe parels. Je vindt ze op Spotify onder de klinkende naam #LOPENTRUT. 

4. Varieer!

Weet je wat zo leuk en handig is aan lopen? Het is een ontzettend flexibele sport, die je altijd en overal kan doen. Je kan gaan lopen thuis, op reis, als de stenen uit de grond vriezen, in de gietende regen, ’s morgens in de vroegte, in het holst van de nacht… Als je altijd hetzelfde toertje loopt in hetzelfde tempo op hetzelfde moment van de dag, is het natuurlijk logisch dat het op den duur oersaai wordt. Maar daar moet je als loper al héél veel moeite voor doen, want je kan echt oneindig veel variëren. Eigenlijk komt het erop neer dat er geen enkel moment of geen enkele plek is waar je niét kan gaan lopen. Het enige wat je moet doen, is je schoenen aantrekken en je ass moven richting die voordeur. Maar als je zorgt voor voldoende afwisseling (bv. een nieuwe loopomgeving opzoeken, eens gaan lopen op een ander tijdstip, snelle vs. langzame trainingen) krijgen verveling of tegenzin geen kans en ben je automatisch meeeeeega enthousiast om aan elke loopsessie te beginnen!

5. Koppel er een doel aan vast

Een laatste goeie tip om je loopvoornemen vol te houden, is je inschrijven voor een loopevent. Zo ben je extra gemotiveerd om goed te lopen want zeg nu zelf, je wil daar toch niet keihard afgaan als een gieter hé? Wees wel realistisch in je doelstellingen. Een marathon lopen als je nog nooit meer dan 10 km gelopen hebt? Naaaah, not such a good idea als je nog van je looptoertjes wil blijven genieten… Een doel hoeft trouwens ook niet per sé een wedstrijd te zijn. Je kan jezelf ook als doel stellen om binnen x-aantal maanden 10 kilometer te lopen in een bepaalde tijd, of om door het lopen een aantal kilootjes te verliezen als je dat graag wil. Je mag er dan gerust ook een beloning aan koppelen, bv. nieuwe kleren, een dagje wellness… Allemaal dingen die helpen om vol te houden! Zelf werk ik niet (meer) met “beloningen” omdat ik zodanig verslaafd ben aan lopen en geen extra motivatie nodig heb om het te doen (integendeel, niet kunnen/mogen lopen is een regelrechte kwelling!) maar als beginner kan je vaak wel wat extra “vooruitzichtjes” gebruiken!

Voila, met deze 5 tips ben je al een heel eind op weg om van lopen een vaste gewoonte te maken! 
Geef het wel wat tijd, het kan weken tot maanden duren voor je echt het gevoel hebt van “wooooow, dit is leuk”. Dat was bij mij ook zo hoor, in het begin. Maar Rome wasn’t built in a day dus volhouden is de boodschap. Wedden dat je binnenkort ook de loopmicrobe volledig te pakken hebt en niet meer zonder kan? Wie weet word je zelfs een even grote looptrut als mij 😉

Just go run & have fun!

Weet je wat je nog kan doen om het lopen vol te houden? Er een tof boek over lezen, dat inspireert en motiveert ook. En dat treft, want heb ik nu toch wel net een boek geschreven over lopen zeker?! 😉 In ‘Go Run’ lees je hoe je je conditie op een gezonde en leuke manier kan verbeteren en zoveel mogelijk plezier haalt uit al je looptoertjes. Je vindt in het boek al deze bovenstaande tips, en nog zoveel meer om van lopen je favoriete hobby te maken! ‘Go Run’ is verkrijgbaar in de boekhandel of via Bol.com. Als je wil, kan je het boek ook via mij bestellen (gewoon een heel lief mailtje sturen naar josefien@textfairy.be) en dan bezorg ik je zelfs een gesigneerd exemplaar!

En, wat denk je… Ben je klaar voor een leuk nieuw loopjaar? Ik wel! Geniet van 366 dagen boordevol loopplezier!! Feel free om al je leuke loopfoto’s te hashtaggen met #lopentrut! 🙂


Love, Josie xo



P.S. “Opnieuw meer bloggen” is een van mijn doelstellingen voor 2020. Ik ben dus alvast goed begonnen want het is nog niet eens het nieuwe jaar! Mijn volgende post zal er trouwens eentje zijn waarin ik het heb over mijn volledig “20 voor 2020”. Dus als je daar benieuwd naar bent, hou het hier dan zeker in de gaten!