Tags

, , , , , , , , , ,

Ik vind het niet moeilijk om gezond te leven. Dat is voor mij geen ‘opgave’. Ik sport graag en veel, hou van gezonde en evenwichtige voeding en voel me supergoed in m’n vel. Ik weet dat het bij velen anders is. Dat veel mensen het een hele uitdaging vinden om gezond te leven. Wil jij het wat gezonder aanpakken? Ik deel graag 5 persoonlijke tips. Pas op, ik ben geen expert op eender welk vlak. Dit zijn zaken die voor mij werken en misschien kunnen ze jou ook wel inspireren.





1. VEEL WATER DRINKEN
Iedereen weet dat het belangrijk is om veel water te drinken zodat je lichaam gehydrateerd blijft en afvalstoffen worden afgevoerd. Toch slagen veel mensen er niet in om elke dag voldoende water te drinken. Ik heb altijd en overal een fles(je) flesje water in mijn buurt. Op mijn bureau staat een grote fles, in de keuken, naast mijn bed… Als ik ergens naartoe ga, heb ik altijd mijn Hydroflask drinkbus mee gevuld met lekker fris water (van mijn favoriet merk: de kraan!).  Het is een automatisme geworden: ik ga nergens meer heen zonder iets van water bij me. Ik drink zelden tot nooit frisdrank of alcohol maar daar ga ik nu niet over uitweiden, da’s voer voor een andere blogpost. Nu gaat het over water, water en nog eens water. Sorry als dat saai is maar ik garandeer je dat je je frisser en fruitiger zal voelen als je minstens 1,5 à 2 liter water per dag drinkt. Inderdaad, je zal vaker naar het toilet moeten. En dan? Zo sta je eens op van je bureau en neem je een (beweeg)pauze. Kan nooit kwaad! 🙂 

2. FOOD PREPPING 
Als ik na een drukke dag thuiskom, heb ik net als zovelen niet altijd zin om te koken en een superdeluxe maaltijd op tafel te toveren. Maar ik vind het wel belangrijk om vers en gezond te eten. Afhaalmaaltijden of kant-en-klare rommel, dat komt er bij mij niet in. Een handige tip is om allerlei groentjes te snijden, stomen, grillen in één keer. Ik doe het vaak op zondag zodat ik een voorraadje hebt voor tijdens de week. Ik doe dat dan in aparte potjes die ik bewaar in de ijskast. Idem voor rijst, quinoa… Zo kan ik altijd snel een lekker slaatje maken. Er kruipt wat voorbereiding en planning in food prepping maar het is het echt wel waard. Ook als ik een hele dag op pad ben voor mijn werk, zorg ik de avond voordien altijd voor een ‘survivalpakketje’ voor de dag: een paar stukken fruit, een lunch, wat tussendoortjes… Ik ‘offer’ daar met veel plezier een kwartiertje van mijn tijd voor op hoor.

3. VAST EETRITME
Ik eet dus altijd min of meer op vaste tijdstippen. Op een doordeweekse dag ontbijt ik om 7u30, tussendoortje om 9u30, lunch om 12u30, tussendoortje om 15u en nog een klein tussendoortje rond 18u, avondmaal rond 19u30 en dan nog een laatste tussendoortje rond 21u. Dat lijkt heel veel maar op zich valt het wel mee hoor. Het zijn allemaal gezonde dingen en ik sport ook veel dus ik moet genoeg ‘bijtanken’ hé. Door op vaste tijdstippen te eten, heb ik nooit ‘hangry moments’ met vreetbuien als gevolg. Mijn lichaam is dit ritme gewoon en dat komt mijn stofwisseling en spijsvertering ten goede, merk ik. Soms speelt het wel in mijn nadeel. Als ik bijvoorbeeld naar een feestje ga en het eten komt pas laat op tafel, heb ik vaak zodanig veel honger dat ik er buikpijn van krijg of zelfs geen honger meer heb tegen dat ik effectief moet eten. Maar het overkomt me zelden want ik maak altijd dat ik op voorhand iets kleins gegeten heb of iets bij me heb (bv. wat nootjes) om een hongerdip te overwinnen. In mijn tas heb ik meestal wel iets zitten, en ook in het handschoenkastje van mijn auto zit een klein rantsoen aan gezonde snacks.

4. BEWEGEN & BUITEN KOMEN
Gezond leven is meer dan enkel gezond eten en drinken. Het is een totaalplaatje waar zeker ook beweging in thuis hoort. Ikzelf ben een fervent loopster en mijn sportsessies (4 per week) houden me fit en slank. Op dagen dat ik niet sport (de andere 3 dus) zorg ik wel steevast voor iets van beweging: een wandeling als break tijdens het werken, Emil te voet of met de fiets gaan halen op school, mijn auto een eindje verder parkeren als ik in de stad moet zijn… Ik streef naar minimum 30 minuten beweging per dag, dat is goed voor zo’n 10.000 stappen. Mijn stappenteller/sporthorloge helpt me hierbij, ik kan echt niet meer zonder. Bijkomend voordeel van bewegen is dat ik buiten kom, in de frisse lucht. Dat geeft een boost voor body én voor mijn mind. En als het zonnetje dan nog eens schijnt, word ik des te blijer! Because I was made for summer all year long.

5. IT’S NOT A DIET…
Een gezonde levensstijl start in je hoofd. Zoals ik hier op de blog al vaak geschreven heb: ik eet en leef graag gezond. Ik vind het leuk, lekker, boeiend, veelzijdig. Ongezond eten, daar doe je me écht geen plezier mee. Ik vind mijn levensstijl zeker geen straf en heb niet het gevoel dat ik bepaalde dingen opoffer. Alcohol, sigaretten, vettig en suikerrijk voedsel: ik mis dat hoegenaamd niet. Integendeel, ik ben blij dat ik de keuze kan maken om gezond te leven en goed voor mezelf en mijn lichaam te zorgen. Ik heb op geen enkel moment het gevoel dat ik met een dieet bezig ben (ik eet trouwens veel meer dan veel andere mensen, just sayin’). Door die ingesteldheid is het veel makkelijker om gezond te leven dan iemand die constant denkt: ik mag niet dit, ik moet dat… Mijn levensstijl maakt me gelukkig en gezond. Haters gonna hate en dat is hun goed recht. Er zullen altijd mensen zijn die mijn keuze niet begrijpen/respecteren maar dat is hun probleem, niet het mijne. Ik geniet, ik voel me goed, sterk en fit en dat is volgens mij wat telt.




Vind jij het makkelijk/moeilijk om gezond te leven? Zijn mijn tips herkenbaar voor je of lijkt het je onbegonnen werk?


Love, Josie xo