Tags

, , , , , , , ,

Om gezond en evenwichtig te eten is het belangrijk dat je zorgt voor kleur op je bord. Elke kleur heeft namelijk bepaalde gezondheidsvoordelen. Dus hoe meer kleuren van gezonde voedingsproducten je combineert in één maaltijd, hoe meer goede voedingsstoffen (vitamines, mineralen, eiwitten, vezels, antioxidanten) je binnen krijgt. Los van de ‘wetenschappelijke uitleg’ vind ik het gewoon leuk en lekker als er kleurtjes op m’n bord liggen! Ik heb per kleur een top-3 gemaakt van mijn favo healthy food items. Misschien kan ik je inspireren om ook te gaan eten volgens de kleuren van de regenboog!





Een gezond eetpatroon bevat in de eerste plaats veel verse groenten en fruit, noten, zaden en pitten en (plantaardige) zuivel. Mijn kleuren zijn dus gelinkt aan die producten want het is natuurlijk wel de bedoeling om wat healthy inspo te geven hé… Je hoeft trouwens niet elke kleur in elke maaltijd te verwerken. Gewoon veel variëren en experimenteren, je zal (hopelijk) snel ondervinden hoe leuk en lekker het is!


ROOD


1. Aardbeien: een echte classic, ik vraag me af of er mensen zijn die überhaupt geen fraisekes lusten?
2. Tomaten: er gaat nauwelijks een dag voorbij dat ik géén tomaten eet, bv. kerstomaatjes als snack, ‘gewone’ tomaten in een salade, verwerkt in een sausje… Tomaten zijn goed voor je hart dus dat is mooi meegenomen hé!
3. Watermeloen: zalig in de zomer! Op een warme dag kan watermeloen zoooooo enorm smaken, lekker koud uit de ijskast en smullen maar!


ORANJE


1. Appelsienen: mijn favoriete Vitamine C-bommetjes. Ik heb wel liefst een sinaasappel om te eten, vers appelsiensap drink ik niet vaak. Dan vind ik de smaak gewoonweg minder lekker en intens.
2. Wortels: idem als voor tomaten. Ik eet héél vaak rauwe worteltjes als snack. Klein detail: tijdens mijn zwangerschap lustte ik geen wortels meer, echt raar. Ik vond het superjammer maar ik werd echt kotsmisselijk bij de gedachte aan wortels (idem voor appels trouwens).
3. Pompoen: in de herfst en de winter kan ik mij een ongeluk eten aan pompoen. Gegrild in de oven of verwerkt in een stoofpotje: yummie!



GEEL


1. Macadamianoten: mijn lievelingsnoten, samen met pecannoten. Ze zijn heel calorierijk door de massa’s goede vetten die ze bevatten. Je moet er dus geen hele zak van eten (sowieso niet van eender welk type noten). Maar een paar macadamia’s volstaat al om te genieten van hun heerlijke, volle smaak. 
2. Ananas: ijskoude ananas, dat vind ik zooooo lekker en verfrissend op een warme dag! Ik kan mij daar echt een halve indigestie in eten…
3. Gele kiwi: ik eet elke dag een groene kiwi (zie hieronder) maar ook van de gele variant ben ik grote fan. Ik vind gele kiwi’s totaal anders smaken, veel zoeter en ze zijn ook zachter. Emil eet er hier elke ochtend eentje (want hij houdt niet van de groene, kleuters hé…).


GROEN


1. Broccoli: Zowel warm als koud in een slaatje, ik vind broccoli megalekker. Velen zijn er geen fan van (of van de geur) maar ik zou het zelfs ‘uit het vuistje’ eten!
2. Kiwi: ik eet elke ochtend een kiwi bij het ontbijt. Ik doe dat al jaren en het helpt om mijn spijsvertering/darmflora op gang te brengen, samen met veel water en een kop zwarte thee. Pas daarna eet ik mijn ontbijt (havermout). Los daarvan zijn kiwi’s gewoon ook lekker!
3. Avocado: toegegeven, avocado wordt vaak  ‘gehypet’ en ik vind dat een pure avocado weinig smaak heeft. Maar je kan er vanalles mee maken en ik breng avocado meestal op smaak met wat olijfolie, citroensap (voorkomt ook dat hij bruin wordt), peper en zout. Dan vind k het superlekker, bijvoorbeeld in een slaatje of geprakt op een boterham of toast. Avocado’s zijn een uitstekende bron van gezonde vetten. 




WIT


1. Kokosmelk: ik eet lactosevrij dus ik drink sowieso veel plantaardige melk (amandelmelk, cashewmelk, macadamiamelk, hennepmelk, chufamelk…). Kokosmelk is mijn absolute numero uno, zowel de volle versie (de ‘echte’, romige kokosmelk) als de lichtere variant met minder vet (bv. van Koko Dairy Free, Ecomil of Alpro).
2. Kokosyoghurt: ik ben een coco lover – valt het op? – want ook kokosyoghurt staat in mijn ‘witte top’! Ik eet vaak die van Alpro maar het nadeel vind ik het hoge gehalte aan toegevoegde suikers. De lekkerste is de kokosyoghurt van Koko Dairy Free, die bevat meer vetten (maar wél de goeie soort) en is sojavrij.

3. Cashewnoten: bij mijn ‘gele favorieten’ stonden al macadamia’s (hoewel je misschien kan vinden dat die ook wit zijn), mijn geliefkoosde witte noten zijn toch wel cashews. Ik eet ze uit het vuistje, verwerkt in eenpansgerechten, in gebak en koekjes, in vegan notenkaas… 


BLAUW & PAARS


1. Blauwe bes: mini smaakbommetjes vol vitamines en antioxidanten. Ik heb er de laatste weken zeer veel gegeten omdat je een extra zakje Vitaminis-stickers kreeg bij aankoop van een pot blauwe bessen van 500 gram 🙂
2. Aubergine: een beetje zoals met avocado, op zich heeft een aubergine niet zoveel smaak. Maar als je het juist verwerkt is het wél lekker. Aubergine is een van mijn favo ingrediënten in groentestoofpotjes en wokgerechten. Ook gegrild is het heerlijk!
3. Rode ajuin: eet ik liever (én vaker) dan gewone ajuin omdat ik vind dat er veel meer smaak in zit. En ik hou van de mooie paarse toets die rode ajuin aan mijn gerechten geeft, een kleurrijk bordje smaakt toch des te meer!




BRUIN


1. Amandelnoot: als vegetariër eet ik veel noten. Amandelen vind ik superlekker én ze zijn een van de beste bron van Vitamine E. Dit zou helpen om bepaalde kankers en hart- en vaatziekten te voorkomen en het zou bijdragen tot een goed cholesterolniveau.
2. Pecannoot: nog een laatste noot om het af te leren… Pecans zijn verslavend lekker! Ze hebben een ietwat zoetige smaak en zijn lekker crunchy. Ik kan er maar heel moeilijk aan weerstaan. Ze zijn dan ook samen met macadamia’s mijn absolute lievelingsnoten! 
3. Haver- en speltvlokken: ik ontbijt elke dag met overnight oats. Het is voor mij de beste, lekkerste, meest energieke start van de dag. Ik wissel af met speltvlokken in plaats van haver (op dezelfde manier gemaakt, dus met kaneel en plantaardige melk opgewarmd) omdat spelt een ietwat andere smaak heeft en ik het merkelijk lichter verteerbaar vind.


Hou jij ook zo van kleurtjes op je bord? Wat is jouw favoriete rainbow food?


Love, Josie xo