Tags

, , , , , ,

De feestdagen
komen eraan! Misschien gaat dat voor jou ook gepaard met ontelbare familiefeesten,
recepties, kerstborrels, nieuwjaardrinks en wat heb je nog allemaal. Denk: copieuze maaltijden met véél te
veel gangen, hapjes, drank en dessertjes, waardoor je je soms zélf een
opgevulde kalkoen voelt wanneer je het feest verlaat… Ik hou van de
eindejaarsperiode omdat ik graag gezellig samen ben met familie en vrienden. Van vreet- en drankfestijnen, en vooral dan van het oncomfortabele gevoel
achteraf, ben ik echter geen fan. Ik slaag er gelukkig in om de feestdagen
gezond en fit door te komen, zonder indigesties en extra kilo’s achteraf. Hoe
ik dat doe? Ik vertel het je graag!


Honger je niet uit voor je naar een feest
gaat
 

Eet overdag normaal (wat je anders eet dus) en zorg dat je niet met een
lege maag aan de feestdis plaatsneemt. Op die manier vermijd je dat je gaat binge
eaten
met alle gevolgen vandien. Vaak eet ik iets kleins voor
ik vertrek (bv. stuk fruit, yoghurt, noten) zodat ik niet met honger de
feesttoer opga.

Wees matig tijdens het aperitief
Ik weet het, hapjes zijn lekker en
meestal niet zo groot. Maar als je van alle hapjes eentje eet, zit je al vol voor je aan het hoofdgerecht en dessert begint. Voor mij is dat geen probleem want ik ben een veggie én lactose-intolerant en meestal zijn er
wel hapjes met vlees, kaas en room die ik wijselijk aan mij voorbij laat
gaan.

Vermijd broodjes op tafel
Die zien er appetijtelijk
uit en ze gaan vlotjes binnen als je honger hebt… Maar voor je het weet heb je
er een aantal naar binnen gesmuld. Ook koekjes bij de koffie zijn overbodige
extraatjes
. Pas op, eentje mag hé, niks mis mee. Ik hou van
zoet en heb het soms moeilijk om een chocolaatje te weerstaan. Maar ik ken mijn
grenzen.


Overdrijf niet met alcohol
Ik weet het, het hoort bij het
feestgedruis en dat is heus geen schande. Maar probeer ook veel water te drinken
(zie mijn volgend punt) of het te vervangen door andere feestelijke drankjes, bv.
een mocktail (liefst niet té gesuikerd). Want van alcoholische dranken word je niet
bepaald slank en fit… Zelf drink ik nauwelijks tot geen alcohol. Ik vind het
gewoon niet lekker en als ik drink voel ik me achteraf vaak slecht
(zelfs na één glas kan ik barstende hoofdpijn hebben).

Water, water en nog eens water
Ik drink elke dag veel water, zeker tijdens de feesten. Voor ik naar een feest ga, zorg ik dat ik voldoende
water gedronken heb. En als ik ergens ga eten, zet ik de waterfles dicht
bij mij aan tafel. Ook op een party drink ik meestal water. Ik vind dat niet
saai en kan me even goed amuseren zonder tipsy
te zijn. Ik moet nooit naar een BOB zoeken want ik kan altijd mezelf
(én mijn gezin of gezelschap) veilig thuisbrengen, wat niet onbelangrijk
is. Want de combinatie alcohol en rijden is een no go, laat daar geen twijfel over bestaan.

Als ik zelf gastvrouw ben, kies ik voor
een menu met gezonde opties
Dan let ik erop dat ik een licht dessert maak, bijvoorbeeld lekkere
fruitsalade met de mogelijkheid om er een bolletje ijs bij te nemen voor wie
wil. Ook bij de hapjes voorzie ik steevast kerstomaatjes, wortels en
bloemkoolroosjes met dipsaus. Gourmet is ook een goeie keuze: het
is gezellig in de winter en op die manier kan iedereen kiezen wat en hoeveel
hij/zij eet.


Zorg dat je niet te lang stilzit
Als je op een familiefeest bent,
probeer dan regelmatig de benen te strekken. Daar kikker je van op. Dit kan je
doen door even met kinderen te spelen, naar buiten te gaan om een frisse neus
te halen of te helpen afruimen/afwassen als het feest bij iemand thuis plaatsvindt.
Een staande babbel is ook een toffe afwisseling. Ik heb al ondervonden dat ik
loom en moe word van de hele tijd aan tafel te blijven zitten, en dan eet ik meer dan me lief is.
Keep on moving
Gedurende de hele feestperiode
blijf ik dagelijks bewegen zoals anders. Voor mij is de kerstvakantie geen
excuus om minder te bewegen. Buiten de feestdagen en de ‘verplichte nummertjes’
gaat het leven zijn normale gang, waardoor ik actief blijf met Emil en loop
en zwem zoals anders. Op vrije dagen ga ik graag op stap,
bijvoorbeeld naar een stad. Dat is gezellig én zo blijf ik in beweging!

Durf nee te zeggen als je genoeg hebt
Ik vind het soms vervelend dat je
op feesten overladen wordt met eten en drank terwijl je eigenlijk genoeg hebt.
Ik ben altijd eerlijk en vraag een klein stukje dessert of een kleine portie
hoofdgerecht wanneer ik voel dat ik niet zo veel honger meer heb. Soms heb ik
het gevoel dat ik daar scheef voor bekeken word, maar ik hoef mezelf toch niet
ziek te eten? Ik zeg dit natuurlijk wel op een beleefde manier, dat spreekt
voor zich.

Doe zo normaal mogelijk
Gedurende de feestdagen leef ik grotendeels zoals tijdens de rest
van het jaar, zowel op vlak van voeding als op vlak van beweging en andere
activiteiten. Uiteraard geniet ik van lekker eten, maar dat doe ik liever met mate dan all the way met een slecht gevoel
achteraf. Vergeet niet dat je van één ongezondere maaltijd niet dik
wordt, net zoals één gezonde maaltijd je niet plots superslank maakt.


Voor mij staan de feestdagen vooral gelijk
aan quality time met mijn familie. Dat daar veel en soms ongezond eten
en drinken bij komt kijken, daar heb ik geen problemen mee. Maar ik ga er graag
mee om op mijn eigen manier. Ik stoor daar mijns inziens niemand mee, en
zo kan ik des te meer genieten… én moet ik 2018 alvast niet starten met een
flauw voornemen als ‘ik ga gezonder gaan leven/eten’
😊

Gebruik je mijn tips zelf al? Heb jij nog
andere goeie tips? Deel ze gerust! 

Voor meer tips over gezonde voeding kan je terecht op de website www.gezondleven.be. Zeker eens een kijkje nemen!

In elk geval wens ik je een fijn eindejaar
en een supertof 2018!
Love, Josie xo

Deze post kwam tot stand in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.