Mijn 10 tips om gezond te eten

Zoals jullie weten, eet ik graag gezond. Gezond eten is voor mij de normaalste én lekkerste zaak die er is, ik vind dat totaal niet moeilijk. Ik merk dat velen er wél wat moeite mee hebben. Daarom deel ik graag mijn 10 tips om gezond te eten. Let op: ik ben geen voedingsdeskundige dus ik zal niet zeggen wat je precies moet eten. Ik wil gewoon laten weten hoe ik het zelf aanpak en wat voor mij persoonlijk goed werkt. Misschien kan ik jullie wel op weg helpen of inspireren!





1. Drink water, vermijd frisdrank
Ik drink de hele dag door water. Tijdens het werken heb ik een grote fles naast me staan en als ik ergens naartoe ga, neem ik altijd een waterfles(je) mee. Door water te drinken, voert mijn lichaam afvalstoffen af en krijg ik meer energie! Twee jaar geleden was ik nog “verslaafd” aan Cola Light. Ik merkte dat mijn lichaam er afhankelijk van werd en steeds meer begon te snakken naar iets zoets. Ik besloot ermee te stoppen en ik drink nog maar héél zelden eens frisdrank nu. En eerlijk? Ik mis het totaal niet en heb er geen zin meer in!


2. Food prepping 
Als ik ergens naartoe ga, zorg ik dat ik enkele gezonde tussendoortjes/snacks bij me heb, bijvoorbeeld een stuk fruit, een granola bar, een portie noten,… Zo geraak ik nooit uitgehongerd en kan ik op tijd energie bijtanken (ik eet elke 3 uur iets, anders begint mijn maag als een bezetene te knorren). Wanneer ik een hele dag op pad ben, bijvoorbeeld voor het werk, maak ik de avond voordien al mijn lunch klaar (een slaatje of restjes van het avondeten). Zo hoef ik onderweg niet op zoek te gaan naar eten want een belegd broodje associeer ik niet bepaald met een smakelijke, gezonde maaltijd. Ook mijn ontbijt maak ik altijd al de avond voordien, meestal zijn dat overnight oats. Food prepping vergt wat tijd en organisatie maar zoveel moeite vind ik dat nu ook weer niet. Ik heb het er echt wel voor over! Zo maak ik regelmatig een grote kom fruitsla of een pot granola.  




3. It’s a lifestyle, not a diet
Denk positief en associeer gezond eten niet met diëten. Dat is het helemaal niet! Ik eet gezond maar heb op geen enkel moment het gevoel dat ik op dieet ben, integendeel. Ik hou me niet bezig met eender welk dieet… Zoals ik al schreef, eet ik om de 3 uur en ik heb nooit een uitgehongerd gevoel. Gezonde voeding is geen straf, ik vind het net leuk om ermee bezig te zijn. Ik ben trots op mijn levensstijl. Als mensen mij daarom raar vinden, so be it. Daar ga ik mijn slaap niet voor laten want ik voel me supergoed en daar zit gezonde voeding zeker voor iets tussen.


4. Zoek een maatje
Als je het moeilijk vindt om gezond te eten, zorg dan dat je een “bondgenoot” hebt. Je partner, een vriendin, gewoon iemand die je steunt en/of helpt om voor gezonde dingen te kiezen. Mijn vriend en ik hebben verschillende eetgewoonten – hij is een echte vleeseter en niet zo’n fan van groenten – maar hij heeft respect voor mijn levensstijl (al fronst hij soms de wenkbrauwen), net zoals ik voor die van hem. We vinden elkaar daarin en dat levert eigenlijk geen enkel probleem op in de keuken. 




5. Wees matig met alcohol
Iedereen weet dat alcohol slecht is, daar ga ik niet over uitweiden. Zelf drink ik geen alcohol, behalve heel sporadisch wanneer ik met Pieterjan op dinner date ga (dan drink ik een glas mee want dan nemen we meestal een heel goed wijntje). Dat is een bewuste keuze en neen, ik heb absoluut niet het gevoel dat ik iets mis door niet te drinken. Voor mij hoeft niet iedereen een alcoholvrij leven te leiden, zolang je maar goed onthoudt dat alcohol geen enkele toegevoegde waarde biedt voor je lichaam. Het bevat veel calorieën, om nog maar te zwijgen van de gevaren van alcohol voor wie zich in het verkeer begeeft – maar daarover ging ik dus niet uitweiden, misschien eens in een andere post 😉


6. Eet minder vlees
Als semitariër eet ik nauwelijks tot geen vlees. In hoofdzaak omdat ik het niet graag lust en deels ook omdat het gezonder is. Bovendien verklein ik er mijn ecologische voetafdruk mee. Veel mensen denken dat vegetarisch/veganistisch eten saai is. Ik vind het net een enorm gevarieerde, rijke en superlekkere manier van koken. Ik heb al tal van andere ingrediënten en voedingsmiddelen leren kennen die veel lekkerder, voedzamer en heilzamer zijn dan vlees. Als je echt niet zonder je stukje vlees kan, probeer dan de hoeveelheid wat te verkleinen of las op z’n minst een veggie dag per week in. Alle beetjes helpen!


7. Experimenteer & ontdek
Ik hou constant mijn ogen en oren open. Ik probeer graag nieuwe food trends & hypes uit, de één al met meer succes dan de andere. Als er ergens een nieuwe healthy food spot de deuren opent, dan neem ik graag eens een kijkje. Ik sta open voor nieuwe dingen en ik experimenteer graag met nieuwe ingrediënten. Ik ga aan de slag met gezonde kookboeken (bv. Julie Natuurlijk, Healthy Is Funky, Oh She Glows,…), ik lees kookblogs, ik volg af en toe een workshop. Daaruit heb ik al veel geleerd. Probeer af te geraken van je vooroordeel dat gezond eten saai en smakeloos is. 




8. Focus niet op calorieën & gewicht
Ik tel nooit calorieën, ik zou niet weten hoe ik daaraan moet beginnen eigenlijk… Als je maaltijden bestaan uit gezonde, voedzame ingrediënten en je je porties onder controle houdt, hoef je heus geen calorieën te tellen. Hetzelfde geldt voor de weegschaal: ik sta daar héél zelden op. Ik focus me niet op mijn gewicht, ik vind mijn broeken veel betere graadmeters. Als die beginnen te spannen, weet ik dat ik moet opletten. Maar het is lang geleden dat ze nog gespand hebben… Omgekeerd geldt ook: beginnen ze los te zitten, dan moet ik ook opletten. Want doordat ik zoveel sport en bijna nooit stil zit (aard van het beestje…) verbrand ik de calorieën erop los. Ik moet dus zorgen dat ik niet vermager want dat is écht niet nodig. Ik eet niet gezond om te vermageren, wél om me goed te voelen.


9. Sport & beweeg
Ik sport heel veel, ik kan niet zonder. Na het lopen snak ik naar iets voedzaams, ik kan me niet voorstellen dat ik dan een pak friet of een stuk taart zou binnenspelen. Voor mij gaat sport samen met gezonde voeding, punt. Ik voel me veel fitter door goed te eten en dan beïnvloedt mijn sportieve prestaties. En doordat het lopen goed gaat, heb ik nog meer zin in lekker en gezond eten. Het is dus een vicieuze cirkel. Je hoeft uiteraard niet zo intensief te sporten als mij, “gewoon” sporten of bewegen is al goed genoeg hoor! Maar je moet toch proberen om iéts van sport te doen, al is het maar omdat je er een strak en atletisch lichaam van krijgt en dat is toch ook mooi meegenomen 🙂




10. Gezonde boodschappen
Mijn kasten zijn gevuld met healthy stuff: veel fruit, groenten,… Uiteraard hebben wij ook koekjes en chocolade in huis maar ik breng zo weinig mogelijk van die dingen mee uit de winkel (meestal zorgt Pieterjan daarvoor, haha). Want al wat je niet in huis hebt, kan je ook niet naar binnen spelen tijdens een “zwak moment”. Nog een gouden tip: doe nooit, maar dan ook nooit boodschappen met een lege maag. Dat is gewoon vragen om problemen 🙂


Ziezo, ik kan nog wel enkele tips geven hoor. Maar dit zijn de voornaamste denk ik. Nogmaals: ik spreek hier volledig uit mijn eigen ervaringen dus het kan goed zijn dat wat ik zeg, voor jou niet werkt. Maar ik hoop uiteraard van wel 🙂


De belangrijkste boodschap die ik wil meegeven, is dat gezond eten je gewoon gelukkig maakt. Ik voel me supergoed in mijn vel en daar heeft mijn eetpatroon zeker mee te maken.


Eten jullie graag gezond? Of vinden jullie het moeilijk? Hebben jullie nog andere tips?


Love, Josie xo

14 gedachten over “Mijn 10 tips om gezond te eten

  1. Sinds ik een hele tijd geleden je blog over zelf granola maken las, eet ik dit elke dag als ontbijt, met vers fruit erbij. Het lekkerste ontbijt ooit, en hélemaal geen opgave. Bedankt voor de tip!

    Een kom fruitsalade vind ik ook wel een goed idee. Hoelang blijft dat dan vers en lekker?

  2. Ik eet enorm graag gezond. Maar ik vind het best wel moeilijk. Drukke job, lange werkdagen en sinds een week samenwonen waardoor er ook nog 10 verhuis/opruimklussen 's avonds op me wachten. We hebben wel al heel de week zelf gekookt met verse producten. Wat ik op zich ook al een prestatie vind, gezien de omstandigheden. Maar het is niet altijd gezond, er zijn weinig alternatieven voor romige sausjes bv. Te weinig kennis zal op dt vlak ook wel een belangrijke factor zijn. Maar kijk, sinds vrijdag zijn m'n kookboeken ook mee verhuisd en ik wat meer variatie in m'n eten steken.

    1. Ik begrijp je hoor! Ik heb er ook lang over gedaan om een eenvoudige en gezonde levensstijl te ontwikkelen. Ik ben ook wat ouder dan jij hé, dus je hebt nog tijd 😉
      Je doet je best, dat is al heel wat! En als je je goed voelt, is het oké hé!
      Xxx

  3. Alhoewel ik heel graag gezond eet ben ik tegelijkertijd ook een enorme emo-eter. Dat in combinatie met een erg drukke job en een klein kindje maakt het niet altijd eenvoudig en dus ben ik nog aan het zoeken naar wat er wel en niet werkt voor mij. Jouw tips gaan alvast van pas komen!

    1. Het is een beetje zoeken hé. Ik heb er zelf ook een tijdje over gedaan om een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon te ontwikkelen hoor. Dus dat komt zeker goed!

  4. Hier absoluut ook een echte fan van gezond en vers eten/koken!Ook mij kan je echt niet blij maken met een belegd broodje…voor mijn Brussel-werkdag morgen heb ik vanavond alvast een lekker quinoa-slaatje met avocado, een gekookt eitje en megaveel kerstomaatjes klaargemaakt. Nog een vinaigrette op basis van magere yoghurt erbij en mijn trein-lunch zal top zijn! Onze enige 'zonde' is mijn vers-gebak-op-woensdag, maar met het idee in mijn achterhoofd dat dit volgens mij prachtige jeugdherinneringen zullen zijn voor onze kinderen vind ik die zonde helemaal niet erg 🙂 Liefs, Els

    1. Maar eens zondigen mag hé! En jouw vers gebak is volgens mij dan de ideale zonde. Reken maar dat je kinderen dat nooit gaan vergeten, het ziet er altijd zooooo lekker uit!

  5. Meal prepping is life! 🙂 Ik voorzie elke zondag toch wel een uurtje om mijn lunch voor de volgende voor te bereiden. Potje quinoa opzetten, wat groenten snijden en in kommetjes klaar zetten in de koelkast, eventueel groenten roosteren in de winter, wat eitjes koken,…
    Ook ons weekmenu bereid ik elke week trouw voor met één 'ad hoc' dag. Ik heb ook altijd groentjes in de diepvries zitten (die ik zelf ingevroren heb).
    Soep zit standaard klaar in de diepvries net als zelfgemaakte cheat meals zoals spaghetti en chili con carne. Dat lijkt me toch een pak gezonder dan diepvriespizza of frietjes van de frituur, niet?
    Belangrijkste regels zijn voor mij nog altijd: het is een lifestyle en geen dieet (want dat laatste hou ik toch niet vol), wat je niet koopt, eet je ook niet op!
    Voor tv eet ik trouwens tegenwoordig wat noten: geven een gevuld gevoel en betere kcal dan chips of iets anders.
    Het moeilijkste is nog steeds het afkicken van de suikers. Het duurt meestal een drie tot vijf dagen, maar nadat je even op de tanden hebt gebeten, ben je er echt wel van af.

    1. Noten zijn lekker hé! Ik eet er ook veel, ze vullen goed en zeker voor mij als veggie hebben ze niks dan voordelen.
      We kunnen misschien een lokale food prepping club oprichten of zo hier bij ons 🙂
      Ja suiker is echt een verslaving hé… Ik heb inderijd ook wel wat moeten afkicken en was vaak wat vies gezind omdat ik een suikerkick nodig had. Maar nu ben ik daar echt vanaf, ik voorzie nu natuurlijke suikers (vers fruit, gedroogd fruit, ahornsiroop, kaneel, kokosbloesemsuiker,…) en dat smaakt even lekker. Maar je moet dat wat tijd geven. En het moet ook niet hé! 🙂

    1. Ik at vroeger ook enorm veel fruit, ik ben wat geminderd nu omdat ik er darmproblemen van kreeg. Ik eet nu 3 stuks per dag, dat is voldoende.
      Ik eet veel meer groenten dan fruit, ook omdat ik nauwelijks vlees eet en dat tijdens mijn maaltijden dan compenseer met extra groenten.

  6. Ik ben altijd al een waterdrinker geweest. Zeker koolzuurhoudende dranken heb ik nooit echt moeten hebben. Wat voor mij wel heel moeilijk is om van af te kicken, is mijn dagelijkse portie chocolade (op een koekje, reepje chocolade, stukje cake…). Maar dat hoeft voor mij eigenlijk ook niet. Ik zorg dat ik voor de rest gezond en vooral vers eet, dus dan laat ik mezelf toe om soms te zondigen 🙂 Variatie en met mate bij mij.

    1. Kleine zondes mogen zeker hé! Zoals jij het doet, is het ook prima. Iedereen moet een beetje ondervinden wat voor hem/haar best werkt hé. Met mijn tips wil ik gewoon wat inspiratie geven.
      Liefs! x

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: