Veel van mijn klanten doen een beroep op mij voor hun webteksten. Webcopy moet to the point en krachtig zijn want je hebt eigenlijk slechts een drietal seconden om de aandacht van de bezoeker te trekken (da’s niet veel hé!). Om sterke webteksten te schrijven, moet je enkele “kneepjes van het vak” onder de knie hebben. Text Fairy deelt haar tien tips uit voor wervende webcopy!

10 tips voor sterke webteksten.jpg

  1. Trefwoorden: met een zoekwoordenonderzoek bepaal ik welke focuswoorden belangrijk zijn voor de website van mijn klant, met het oog op de vindbaarheid in Google. Vervolgens verwerk ik de trefwoorden in de teksten. Ik let er wel altijd op dat de copy géén opeenstapeling wordt van trefwoorden. Een vlot leesbare tekst is altijd mijn prioriteit numero uno!
  2. Empathie: ik schrijf mijn webteksten steeds vanuit het standpunt van de bezoeker van de site. Als die zich aangesproken voelt en zich herkent in de copy, zal hij/zij sneller geneigd zijn om verder te lezen.
  3. Voordelen: ik focus niet op eigenschappen van producten en technische specificaties want daar liggen de bezoekers van een website heus niet wakker van. Zij willen weten wat de concrete voordelen voor hen zijn – what’s in it for me?
  4. Structuur: wanneer ik zelf een website bezoek, haak ik af als ik lange tekstblokken zonder veel structuur voorgeschoteld krijg. Dat is niet aangenaam om te lezen en ik heb niet altijd veel tijd. Daarom let ik erop om webcopy te structureren in korte alinea’s met een duidelijke tussentitel en de belangrijkste woorden gemarkeerd in bold. Bezoekers die weinig tijd hebben, zien dan snel waarover de website gaat.
  5. Titels: behalve tussentitels is ook de titel van een webpagina belangrijk. Die moet catchy zijn en bevat bij voorkeur een van de trefwoorden uit het zoekwoordenonderzoek. Vergeet niet om de titel te markeren als H1 (dat kan je makkelijk doen in het CMS-systeem van de website) met het oog op SEO.
  6. Klare taal: met moeilijke woorden en complexe zinsconstructies maak je geen indruk. Integendeel, de lezer geraakt erdoor in de war. Ik ben een voorstander van klare taal met duidelijke woorden die iedereen begrijpt.
  7. Call to action: elke webpagina moet in feite een call to action bevatten. Hiervoor denk ik na over hetgeen de bezoeker moet doen: contact opnemen, een formulier invullen,… Ik zorg dat dit goed opvalt, bijvoorbeeld door het in kleur of in een button te zetten.
  8. Metadata: behalve de tekst van de website zelf zijn ook de metadata cruciaal voor Google. Tijdens het schrijven van webcopy voor mijn klanten zorg ik steevast voor een goede metatitle, metadescription en URL. Onmisbaar!
  9. Interne links: een van mijn stokpaardjes bij webteksten! Niet alleen Google is dol op interne links, het is ook makkelijk voor de bezoekers om hun weg te vinden doorheen de site. Ook hier geldt: geen aaneenrijging van links maar zinvolle links die nuttig zijn voor de bezoeker.
  10. Statistieken: wanneer de website live is, komt het erop aan om Google Analytics in de gaten te houden en te kijken wat er verbeterd kan worden…

Want een website maken en onderhouden is een continu proces. Dat maakt het net zo leuk en interessant!

Geen tijd of kennis om zelf je webteksten te schrijven? Of heb je vragen over de tips die ik hierboven beschreven heb? Geen nood… Text Fairy is er voor je! Ik schrijf met veel plezier krachtige en knallende webcopy voor jou!

Bron: bizzpoint.be