Tags

, , ,

Ik ben een echt “ontbijtmens”: ik kruip ’s avonds vaak in bed al watertandend bij de gedachte aan mijn ontbijt de volgende ochtend. Ik start mijn dag steevast met een healthy power breakfast. Ik begrijp niet dat er mensen zijn die überhaupt kunnen functioneren
zonder eerst lekker te ontbijten. Een gezond ontbijt maken neemt niet veel tijd
in beslag én je kan het al de avond voordien doen zodat je tijdens de
morning rush geen werk hebt. Speciaal
voor jullie geef ik een overzicht van mijn favoriete gezonde ontbijtjes. Misschien handig voor al wie zich voorneemt om in 2017 wat gezonder te gaan leven? 
 

HAVERMOUT

Overnight oats
staat met stip op één in mijn ontbijtlijst. Ik eet dit al lang en het geeft me
veel energie tot de lunch. Je kan uiteraard ’s morgens warme havermoutpap
maken, maar als je geen tijd hebt om in volle ochtendspits in de potten te staan
roeren (tja, wie wél?) is overnight oats de perfecte oplossing. Je maakt het de
avond voordien klaar met havermout en (plantaardige) melk. Een nachtje in de
koelkast en bij het ontbijt heb je een frisse, smeuïge pap waar je volgens je
eigen smaak nog fruit, noten of zaden aan kan toevoegen. Met overnight oats kan
je zoveel variëren; ik blijf het lekker vinden na al die tijd.

Zelf aan de
slag? Het recept
Uit
Pauline’s Keuken
is
een toppertje.
Ma
Vie En Vert

heeft ook een overheerlijk recept met cacao, ideaal voor chocoholics!


GRANOLA MET
YOGHURT EN FRUIT

Een klassieker onder de gezonde ontbijtjes! Een kom sojayoghurt,
een paar scheppen granola en wat vers fruit naar keuze erop en hop, je hebt in
een handomdraai een overheerlijke start van de dag.

Zelf granola
maken? Ik gebruik vaak het eenvoudige recept van
Hapjesprinces. Zeer snel klaar (de overheerlijke geur in huis krijg
je er gratis en voor niks bij!) en gezonder dan wat je in de supermarkt koopt
want daar zitten vaak veel toegevoegde suikers in.


CHIAPUDDING

Voor ik in de ban raakte van havermout, at ik vaak
chiapudding als ontbijt. Je maakt het door plantaardige melk te mengen met
chiazaadjes en het vervolgens te laten “opstijven” in de koelkast,
vergelijkbaar met overnig. Ideaal als on
the go breakfast
, een perfecte energieleverancier.

Zeg ja tegen
chia! Je vindt een receptje
op
mijn eigen blog
,
gebaseerd op dat van food blogster
Deliciously Ella.


MUG CAKE MET
BANAAN EN HAVERMOUT

Dit maakte ik voor het eerst toen ik een recept zocht
om iets te doen met overrijpe bananen. Het is amper vijf minuten werk en je
hebt er enkel een banaan, havermout, een ei en wat lijnzaad voor nodig. Een
echte lekkernij, die ik soms ook als tussendoortje eet.

Ook eens
proberen? Check
het
mug cake recept op mijn blog
of op die van Nuniya, waar ik mijn inspiratie haalde.
PALEO PANNENKOEK

Paleo houdt in dat je opnieuw gaat eten zoals onze
voorouders dat deden: veel vlees, vis, eieren, groenten, fruit, noten en zaden
zodat je zoveel mogelijk goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik eet zelf niet
paleo (ik ben vegetariër) maar ik vind het wel een interessante voedingswijze
en ik probeer af en toe eens een paleo receptje uit. Paleo pannenkoeken als
ontbijt, bijvoorbeeld. Een ei, een banaan en een beetje kaneel; zo simpel is
het! En echt waar, dit is superlekker! Wie ontbijt er nu niét graag eens met
pannenkoeken?

Bakken maar! Het
recept vind je op de website van
Paleo. Ik maak soms ook eens gewone pannenkoeken als
ontbijt, maar dan wel de gezondere (sport)versie van
Food
for Energy
. Die
zijn ideaal als ontbijt voor je gaat lopen of een andere inspanning gaat
leveren.
ACAI BOWL 

Een soort variant op de granola met yoghurt en fruit.
Ik zag de açai bowl vaak passeren op Instagram dus ik moést het ook wel eens
uitproberen. Hier heb je wel wat meer werk aan omdat je de blender nodig hebt.
Maar het valt wel mee en het is zeer lekker. Echt genieten, dit ontbijt!

Smullen maar! Ik
gebruik het recept van
Annemerel, mijn favoriete loopblogster.


Superlekker, boordevol vitamientjes, snel klaar: wat
heb je meer nodig om de dag goed te starten?

Zijn dit ook jullie favorieten of hebben jullie nog
andere lekkere ontbijttips? Laat het weten zodat we allemaal kunnen mee
genieten!

Love, Josie xo

Deze blog verscheen oorspronkelijk op We Assist You.