Een belangrijk aspect van web copywriting en SEO is de meta description. Dit is de tekst die de bezoeker te zien krijgt in de zoekresultaten, net onder de title tag en de URL. Het doel van de description tag is een korte beschrijving te geven van waar je webpagina over gaat. “Kort” wil echter niet zeggen dat je er weinig aandacht aan moet besteden. Een krachtige, veelzeggende meta description zet de bezoeker aan om door te klikken en je webpagina te bezoeken. Je denkt dus maar beter twee (of meer) keer na over je description tag. Ik geef je 10 tips om je op weg te helpen!

meta-description-tag

  1. Beperk de lengte tot 155 tekens. Google toont maximaal 160 tekens (incl. spaties) van je description tag. Een langere tag wordt afgebroken met 3 puntjes, wat niet goed overkomt.
  2. Beperk je tot de essentie. Vergeet niet dat de bezoeker centraal staat, niet jijzelf. Focus je dus op wat voor de bezoeker interessant is.
  3. Herhaal niet gewoon de page title. Je krijgt 155 tekens om de bezoeker uit te leggen waarover het gaat en hem/haar naar je webpagina te “lokken”. Gebruik ze nuttig!
  4. Verwerk in je description tag keywords waarmee je wil scoren voor je webpagina. Google toont de tag enkel als er een inhoudelijke link is met de zoekopdracht van de bezoeker en de inhoud van je pagina.
  5. Creëer geen valse verwachtingen.  Zo vermijd je dat mensen die doorklikken naar je site ontgoocheld zijn en dat je bedrijf hierdoor niet zo’n goede indruk nalaat.
  6. Geef duidelijke informatie zodat de bezoeker goed weet wat hij mag verwachten van je webpagina.
  7. Denk na over je doelgroep. Wie je wil bereiken met je pagina bepaalt mee hoe je je meta description verwoordt.
  8. Je description tag moet vlot en aangenaam leesbaar zijn. Dat wekt meer vertrouwen dan een opeenstapeling van (onduidelijke) vaktermen of superlatieven.
  9. Commercieel zijn mag. Speel gerust je belangrijkste troef uit in de description tag. Zolang hij maar voldoet aan de bovenstaande eisen 😉
  10. Maak een unieke description tag voor elke pagina. Dit is niet alleen goed voor Google, het maakt ook een positieve indruk op je bezoekers.

Heb je zelf nog tips? Laat het dan gerust weten!

Beschikt jouw website nog niet over goede description tags en zie je er zelf geen beginnen aan? Geen paniek, Text Fairy kan je hierbij helpen! Geef een seintje en dan bekijken we samen wat we kunnen doen.

Bron: AGConsult