Tags

, , , , ,

Ik
beken: ik ben nogal een “luie loopster”. Ik loop vaak, graag en ver maar ga zelden of nooit tot het
uiterste. Ik loop om me te amuseren en om te genieten. Door die ingesteldheid haal ik niet bepaald het onderste uit de kan. Ik vermoed
dat ik niet de enige ben die comfortabel lopen verkiest boven alles geven en
daardoor het risico lopen om in het rood te gaan… Onlangs daagde Running.be, het loopmagazine waarvoor ik freelance schrijf, me uit om mijn limieten op te zoeken tijdens een stevig rondje HIIT training. Ik ontdek graag nieuwe sporten en trainingsmethodes dus ik ging er maar al te graag op in…

Zoals jullie weten volgde ik afgelopen lente een Energylab trainingsschema ter
voorbereiding van de 25 km van de Great Breweries Marathon. In die periode
werkte ik wekelijks naast 2 duurlopen en een hersteltraining ook 1 intervaltraining af. Dit zal wellicht nooit mijn favoriete looptraining worden (ik ben een luie loopster, weetjewel) maar het heeft me wel doen inzien dat eens goed diep gaan best fijn kan zijn.
En vooral: dat het mij een betere loopster maakt en ervoor zorgt dat ik mijn
geliefkoosde lange duurlopen nóg comfortabeler kan uitlopen. Het gevolg is dat
ik nu steevast 1 intervaltraining voorzie in mijn wekelijks
loopschema (en dat ik er nog altijd een beetje tegenop zie om eraan te beginnen, haha). Ik ben momenteel trouwens opnieuw een trainingsschema aan het volgen – opnieuw 12 weken, deze keer om in topconditie te zijn voor de Brussels Half Marathon op 2 oktober. Kwestie van bezig te blijven hé 🙂


In
loopmagazines en op sportwebsites las ik de laatste tijd steeds vaker over High Intensity Interval Training
(HIIT)
. Hiermee zou je veel sneller dezelfde vooruitgang kunnen bereiken
als met een gewone intervaltraining. Omdat
het me al een tijdje op de zenuwen werkte dat ik door mijn focus op lange
duurlopen nauwelijks nog vooruitgang boekte qua snelheid en uithouding, besloot
ik dat het tijd was voor wat verandering. Ik kreeg de kans om voor Running.be magazine aan den
lijve te ondervinden wat HIIT precies betekent!

Eerst en vooral snorde ik de basisprincipes van HIIT op. In een notendop draait het allemaal hierom:
  • Aan de basis van HIIT liggen korte maar zeer intensieve trainingen, waarbij je zeer diep gaat. In ruil ontwikkel je spiermassa (zonder eruit te gaan zien als een opgepompte spierbundel), verbrand je vet én zie je je conditie vooruitgaan. Kortom, een uiterst efficiënte trainingsmethode!
  • Het verschil met gewone intervaltrainingen is dat het bij HIIT draait om zeer korte workouts. Een sessie duurt 10 tot 30 minuten. Dit lijkt belachelijk kort maar als je het goed doet, dan ben je na die korte tijdsspanne echt doodop. Je traint namelijk de hele tijd op zo’n 90% van je maximale krachtinspanning. HIIT is dus heel gemakkelijk in te plannen in een drukke agenda. “Maar ik heb geen tijd om te sporten” is vanaf nu dus geen excuus meer 🙂
  • HIIT kan je het best al sprintend, wielrennend of spinnend uitvoeren. Je kan ook kiezen voor een fitnesstoestel of voor losse fitnessoefeningen, al dan niet met gewichten voor extra weerstand. Er is zoveel variatie mogelijk!
  • Na amper 6 weken trainen (op basis van 1 HIIT sessie per week) kan je al heel wat resultaten bereiken. Van een snelle vooruitgang gesproken!

Ik regelde een HIIT-sessie bij personal trainster Melanie Vervalle van M-Fit in Zedelgem, gelegen tussen Torhout en Brugge. Wanneer ik bij haar aanbelde op een zonnige en warme zomerdag begin juli, wist ik eigenlijk niet goed wat me te wachten stond. Het enige wat ze me verteld had, was dat het leuk én lastig zou zijn. Ik was dus een klein beetje zenuwachtig 🙂



Tijdens de sessie van 30 minuten had ik eigenlijk niet veel tijd om na te denken. Melanie liet me immers stevig afzien 😉 Toch herinner ik me nog een paar gedachten die door mijn hoofd flitsten tijdens en net na de HIIT training:
  • Dorst! 
  • Oh my god dit doet pijn!
  • Aiaiaiai.
  • Ik kan echt niet meer!
  • Dorst!!! 
  • Nu stop ik ermee… Ik laat me gewoon op de grond vallen…
  • Dooooorst!!!!!
  • Aaaah dit is pijnlijker dan mijn bevalling!!!
  • En ik die dacht dat ik een supergoeie conditie had… Zie mij hier afzien!
  • Ik moet proberen lachen want er loopt hier een fotograaf rond… Komaan meid, doe uw best!
  • Waar is mijn waterfles????
  • Dit is gewoon de max! I love it!
  • Niet vergeten: no pain, no gain!
  • Ha, ik voel me precies een circusdier… Beestig!
  • Quitting is not an option, Bokkie! 
  • Dit wil ik zeker nog opnieuw doen!
  • Waarom heb ik deze trainingsvorm niet vroeger leren kennen?
  • Melanie is een zotte madam… Wat een topwijf zeg!
  • Woohoo… I’m on a high!
  • Ik voel me super! Onoverwinnelijk! Ik loop precies op wolkjes!

Conclusie na een half uur zwaar afzien en een gezellige babbel met Melanie achteraf: HIIT is een ideale aanvullende training voor lopers. Volgens
Melanie is het aan te raden voor lopers die eraan denken om over te schakelen
van 10K naar een halve marathon omdat dat toch een serieuze stap vooruit is. Ook voor traillopers is het een prima training.
Het is minder geschikt voor marathonlopers, vermits zij zich moeten
toespitsen op lange duurlopen. 


Als je graag alles te weten wil komen over HIIT, de oorsprong, de vele voordelen én mijn uitgebreide bevindingen, dan moet je beslist het septembernummer van Running.be magazine in huis halen (nu in de winkel). Er staan ook veel andere interessante artikels in, natuurlijk! Je kan mijn reportage ook downloaden via deze link. Veel leesplezier!


Hebben jullie zelf ervaring met HIIT? Voelen jullie je aangesproken om het ook eens te proberen? Zeker doen, ’t is superleuk!

Love, Josie xo