Tags

Dagelijks ontvangen we gemiddeld 116 business e-mails. Dat is niet weinig. Daarom is het belangrijk om voldoende aandacht te schenken aan de onderwerpregel van je mail. Je wilt immers de ontvanger overtuigen om hem te openen en te lezen. Yesware analyseerde meer dan 100 miljoen e-mails en distilleerde er een aantal regels uit voor succesvolle subject lines.

E-mail marketing

Scoren met een lege onderwerpregel?

Het lijkt een beetje vreemd maar de studie van Yesware wijst uit dat de open en reply rate van e-mails daalt naarmate de onderwerpregel meer woorden bevat. Kleine kanttekening: er zijn maar weinig mensen die deze “tactiek” toepassen dus we kunnen niet met zekerheid stellen dat een lege onderwerpregel de juiste manier is om de aandacht te trekken van de ontvanger. Persoonlijk vind ik een lege subject line nogal louche en onbetrouwbaar overkomen. Maar voor anderen wekt dit misschien net nieuwsgierigheid op. Het kan dus zeker geen kwaad om het eens te gaan A/B testen.

Subject lines die een vraag bevatten werken niet

Veel verkopers en marketeers stoppen een vraag in de onderwerpregel van hun e-mails omdat dit geregeld aangehaald wordt tussen de best practices voor hogere open rates. Het onderzoek van Yesware toont echter aan dat vragen leiden tot een lagere open en reply rate. De oorzaak hiervoor kan liggen bij het feit dat mensen vandaag zodanig veel e-mails ontvangen. Een vraag in de subject line zet hen aan om extra na te denken en te zoeken naar een antwoord op de gestelde vraag. Dit vergt tijd, die ze vaak niet hebben. Het gevolg: de e-mail wordt niet geopend.

Vermijd uitroeptekens in je subject line

Uitroeptekens gebruiken om de aandacht van de ontvanger te trekken? Vergeet het maar. Veel mensen vinden deze leestekens opdringerig, onbeleefd en zelfs kwetsend. ik ben er zelf ook geen fan van en vermijd ze sowieso in e-mails, zowel in de onderwerpregel als in de bodytekst. Bovendien geraken e-mails met uitroeptekens in de subject line vaak niet door de spamfilter.

Hogere open rate dankzij “Fwd” en “Re”

Wanneer de ontvanger een mail krijgt die deel uitmaakt van een conversatie, en die dus voorafgegaan wordt door “Fwd” of “Re”, is hij sneller geneigd om deze te openen. Het wekt een soort vertrouwen op. Ga echter geen “Re” en “Fwd” gebruiken in mails die géén deel uitmaken van een thread. Dat is vals spelen: de ontvanger zal je mail misschien wel openen maar of hij erop zal ingaan is een andere vraag.

Forwarded e-mails scoren niet goed mobiel

Hoewel forwarded e-mails in het algemeen een hogere open en reply rate hebben (zie hierboven), is hun mobiele open rate lager dan gemiddeld. Mensen lezen en beantwoorden dan wel veel mails via hun smartphone maar lange forwards behandelen ze bij voorkeur op hun computer. Geforwarde e-mails zijn namelijk niet zo vlot leesbaar op een klein scherm.

Cijfers werken

Volgens Yesware zijn harde cijfers the way to go bij verkoopsgerichte e-mails. Getallen zijn een accuraat overtuigingsmiddel, veel meer dan algemene beschrijvingen. Ze verlenen de nodige geloofwaardigheid aan je boodschap.

Vergeet persoonlijke begroetingen

Het onderzoek van Yesware wijst uit dat subject lines die een begroeting bevatten (hi, hey, hello,…) de open rate met 3% verlagen. Het wordt nochtans veel gedaan met het ook op personalisatie van e-mails. Ontvangers “ontmaskeren” deze subject lines echter als mass e-mails en verwijzen ze naar de prullenbak. Als je dan toch wil gaan personaliseren, dan doe je dit beter in de mail body.

Uitnodigen: niet nodig

Gebruik je subject line niet om de ontvanger uit te nodigen naar je event of webinar. Vermijd woorden als “Uitnodiging” of “U bent uitgenodigd”. Ook “Laatste kans”, “Exclusief” en andere woorden die een zekere sense of urgency teweegbrengen, zijn overbodig. In plaats van de ontvanger te laten weten dat hij/zij uitgenodigd is, doe je er beter aan om in je subject line duidelijk te maken waarom hij/zij zeker moet komen.

Title Case Is The Way To Go

Sentence case is de meest gebruikte (bv. Dit is de onderwerpregel) maar Titel case is de effectiefste (bv. Dit Is De Onderwerpregel) in subject lines. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat hoofdletters een zekere autoriteit verlenen aan je e-mail.

E-mail marketing

Met e-mails kan je snel nieuwe business genereren én verliezen. Alles valt en staat met de onderwerpregel van je mail. Met de bovenstaande tips kan je alvast zelf aan de slag. Heb je toch nog hulp nodig bij het opstellen van een overtuigende e-mail met de juiste subject line? Geef me een seintje en we bekijken samen hoe we van jouw mailverkeer een absoluut succes kunnen maken!

Bron: Yesware