Tags

, , , ,

Ik hou van gezonde voeding. Het is lekker en ik vind het belangrijk om goed voor mezelf te zorgen. Ik eet meestal vegetarisch en kies zoveel mogelijk voor plantaardige, pure voedingsmiddelen. Op mijn dagelijks menu spelen groenten, fruit, granen en noten de hoofdrol. Ik drink veel water, geen frisdrank en weinig tot geen alcohol. Uiteraard zondig ik af en toe en ik geniet van een restaurantbezoek – wie niet? Het juiste evenwicht vinden: daar draait het allemaal om!



Ik volg graag nieuwe trends qua voeding en gezondheid, en zo ben ik al een paar jaar in de ban van superfoods. Dit zijn hoogwaardige, onbewerkte voedingsmiddelen rijk aan essentiële voedingsstoffen. Ze zorgen voor meer vitaliteit, versterken je immuunsysteem, zuiveren je lichaam, verhogen de productie van serotonine waardoor je positiever naar het leven gaat kijken, en zijn gewoon ook lekker!


Er zijn tal van superfoods op de markt. Veel soorten zijn verkrijgbaar in de supermarkt en anders vind je in de biowinkelzeker wat je zoekt. Het komt erop aan om te experimenteren met powerfoods. Zo zal je snel ontdekken wat je lekker vindt. Het is normaal dat je niet alle superfoods lust. Ik heb het niet voor rodebietenpoeder en spirulina, terwijl anderen daar net dol op zijn. Het is ook niet de bedoeling dat je ze puur gaat eten. Ik probeer van alles uit om superfoods in mijn dagelijks menu te verwerken. Ik geef graag enkele tips over hoe ik dat aanpak:
  • Açaipoeder is afkomstig van de açaibes, een van de meest voedzame vruchten ter wereld. Een klein lepeltje toevoegen is al ruim voldoende om een heerlijke yoghurt te krijgen met zuurzoete bessensmaak. Je kan het ook toevoegen aan smoothies en gebak, waaraan het trouwens ook een mooie kleur geeft!
  • Chiazaad gebruik ik geregeld om chiapudding mee te maken als ontbijt. Superlekker, voedzaam en gemakkelijk te bereiden. Hoe ik dat doe, kan je lezen op mijn blog.
  • Gojibessen zitten boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten. Ik neem ze vaak on the go mee in een doosje, kwestie van altijd een gezonde snack bij te hebben. Hetzelfde geldt voor moerbeien: die zien er wat vreemd uit maar zijn zo lekker! Mijn zoon van 3 is ook dol op deze gezonde besjes, en daar kan ik alleen maar blij om zijn!
  • Hennepzaad heeft, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niks te maken met drugs. Je wordt er niet high van maar het is wel ultragezond. De zaadjes zijn een uitstekende bron van eiwitten, onverzadigde vetzuren en vezels. Ik gebruik ze vaak in salades, meng ze door een kom soep of voeg ze toe aan yoghurt. Je kan ze eigenlijk overal in gebruiken, gewoon proberen en ontdekken wat je lekker vindt!
  • Kokosolie is een vaste waarde in mijn keukenkast. Dit is een 100% plantaardig, verzadigd vet. Laat je niet afschrikken door het feit dat het een verzadigde vetsoort is, want het is net heel belangrijk voor een gezond lichaam. Kokosolie heeft niks dan goede eigenschappen: het is vlot verteerbaar en licht, en het zorgt voor een langer verzadigd gevoel. Het goede is dat alle gezonde eigenschappen behouden blijven bij verhitting. Ik gebruik kokosolie voor koude en warme bereidingen, afgewisseld met olijf- en lijnzaadolie. Bovendien is het een uitstekend schoonheidsmiddeltje: ik gebruik het af en toe als body oil en het zorgt voor een zijdezachte huid.
  • Ik ben ook fan van kokoswater en kokosbloesemsuiker. Kokoswater is verfrissend en arm aan suikers. Het heeft een speciale smaakt die niet iedereen lust, maar ik hou ervan en vind het ideaal om te rehydrateren na het sporten. Kokosbloesemsuiker is een gezonde suikervervanger die vol goede voedingsstoffen zit en laag scoort op de glycemische index, wat betekent dat de van nature aanwezige suikers langer energie geven. Ik gebruik kokosbloesemsuiker in plaats van geraffineerde suiker of zoetstof. Ik wissel af met agave en ahornsiroop.
  • Havermout is bijna een verslaving. Ik eet quasi elke ochtend overnight oats, die ik de avond voordien bereid met soja-, rijst- of notenmelk. Ik doe er vaak een snuifje kaneel bij for a sweet touch. Suiker is helemaal niet nodig! Overnight oats zijn zo makkelijk te maken en enorm lekker! Het is een ontbijt dat me veel energie geeft en ik kijk er vaak al naar uit bij het slapengaan 🙂 Wie de eeuwige boterhammen of ontbijtgranen beu is, probeer zeker eens havermout. Het is goed voor de cholesterol, geeft een verzadigd gevoel én het is lief voor de lijn.
  • Lijnzaad gebruik ik in smoothies en als extraatje bij yoghurt of fruit. Het geeft een nootachtige smaak. Lijnzaad zorgt voor een goede spijsvertering en zit tjokvol gezonde vetten. Bovendien is het helemaal niet duur.
Denk niet dat je door superfoods zal afvallen, want dat is niet de bedoeling. Ze bevatten calorieën, sommige zelfs vrij veel, maar het zijn geen “lege” voedingsstoffen. Dus je zal er ook niet van verdikken. Ik vind superfoods ideaal als aanvulling op mijn gezond voedingspatroon, liever dan allerlei dure vitamines en supplementen te slikken. Maar de basis is en blijft gevarieerde voeding. Ongezond eten en denken dat je het kan compenseren met superfoods: zo werkt het helemaal niet!

Er zijn trouwens naast superfoods ook nog tal van “gewone” voedingsmiddelen die bijzonder rijk zijn aan essentiële voedingsstoffen. Denk maar aan fruitsoorten als kiwi, frambozen, bosbessen en aardbeien, bepaalde groenten zoals broccoli en koolsoorten, vette vis, granen en zaden, noten… Dat is op zich al supervoeding die een weldadig effect heeft op je gezondheid. Je moet het dus zeker niet te ver gaan zoeken!

Zijn jullie zelf ook into superfoods? Wat zijn jullie favorieten en hoe verwerken jullie het in jullie dagelijks voedingspatroon?

Love, Josie xo

Deze blog verscheen oorspronkelijk op Assistant Plus.