Tags

, , , , , , , , ,

De feestdagen komen eraan en
dat gaat voor de meesten onder ons gepaard met tal van familiefeesten, recepties, kerstborrels en nieuwjaarsdrinks. Denk:
copieuze maaltijden met veel te veel gangen, hapjes, drank en dessertjes,
waardoor je je soms zélf een opgevulde kalkoen voelt wanneer je het feest
verlaat… 
Ik hou van de
eindejaarsperiode omdat ik graag gezellig samen ben met mensen die ik graag
zie. Van vreet- en drankfestijnen, en vooral dan van het oncomfortabele gevoel
achteraf, ben ik echter geen fan.
Ik
slaag er gelukkig in om de feestdagen gezond en fit door te komen, zonder al te
veel indigesties en extra kilo’s achteraf.
Hoe ik dat doe? Ik geef jullie graag
een aantal tips!


Honger jezelf niet uit voor je naar een feest
gaat.
Eet overdag normaal (wat je
anders eet dus) en zorg dat je niet met een lege maag aan de feestdis
plaatsneemt. Op die manier vermijd je dat je gaat
binge eaten met alle gevolgen vandien.


Wees matig tijdens het aperitief. Ik weet het, hapjes zijn lekker en meestal
niet zo groot. Maar als je van alle hapjes eentje eet, dan zit je gewoon al vol
nog voor je aan het hoofdgerecht en het dessert moet beginnen. Voor mij is dat
sowieso geen probleem, want ik ben vegetariër en meestal zijn er wel een paar
hapjes bij met vlees – of erger nog: foie gras! – die ik wijselijk aan mij kan
laten voorbijgaan.

Vermijd broodjes op tafel. Die zien er altijd heel appetijtelijk uit en
ze gaan vlotjes binnen als je honger hebt… Maar voor je het weet heb je er een
aantal naar binnen gesmuld.
Ook koekjes
bij de koffie zijn valkuilen
. Ze zien er altijd zo yummie uit, maar helaas
zitten ze ook boordevol calorieën… Pas op, eentje mag natuurlijk wel hé, daar
is niks mis mee. Ik hou van zoet en heb het vaak moeilijk om een koekje of
chocolaatje te weerstaan. Maar ik ken mijn grenzen 🙂

Alcohol is een grote boosdoener. Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee
want ik drink nauwelijks tot geen alcoholische dranken. Ik vind het gewoon niet
zo lekker en als ik drink voel ik me achteraf vaak heel slecht (zelfs al na één
glas kan ik barstende hoofdpijn hebben). Uiteraard is een glaasje (of meer)
toegestaan – ik pleit helemaal niet voor geheelonthouding, laat dat duidelijk
zijn. Weet gewoon dat het een aanslag is op je lichaam en dat je er niet
bepaald slanker en fitter door wordt.

Water, water en nog eens water. Ik drink elke dag veel water, zeker ook
tijdens de feesten. Voor ik naar een feest ga, zorg ik dat ik voldoende water gedronken
heb. En als ik ergens ga eten, zet ik altijd de waterfles dicht bij mij aan
tafel 🙂 Ook op een party drink ik meestal water. Ik
vind dat zeker niet saai en kan me even goed amuseren zonder tipsy te zijn. Ik
moet dus ook nooit naar een BOB zoeken want ik kan altijd mezelf (én mijn
gezin) veilig thuisbrengen – wat ook niet onbelangrijk is.

Als ik zelf gastvrouw ben, dan probeer ik te
kiezen voor een gezond menu.
Zo let
ik erop dat ik een licht dessert maak, bijvoorbeeld een lekkere fruitsalade met
de mogelijkheid om er een bolletje ijs bij te nemen voor wie wil. Ook bij de
hapjes voorzie ik altijd wat kerstomaatjes, wortels en bloemkoolroosjes met
dipsaus en consoorten.

Vergeet niet te bewegen. Als je op een familiefeest bent en lang aan
tafel moet zitten, probeer dan af en toe eens de benen te strekken. Dit kan je
doen door mee te helpen afruimen/afwassen als het bij iemand thuis is, door
eens naar buiten te gaan om een frisse neus te halen, door even met kinderen te
spelen,… Ik heb al ondervonden dat ik heel loom en moe word van de hele tijd
aan tafel te blijven zitten, en dan eet ik gewoon veel meer dan nodig is.

Keep on moving. Gedurende de hele feestperiode blijf ik
sporten zoals anders. Voor mij is de kerstvakantie geen excuus om niet te
sporten. Ik heb 2 dagen verlof en de rest van de “vakantie” ben ik gewoon aan
het werk. Het leven gaat dus zijn normale gangetje, waardoor ik ook blijf lopen
en zwemmen zoals anders.

Durf nee te zeggen als je genoeg hebt. Ik vind het soms vervelend dat je op feesten
overladen wordt met eten en drank terwijl je eigenlijk genoeg hebt. Ik ben altijd
eerlijk en vraag een klein stukje dessert of een kleine portie hoofdgerecht
wanneer ik voel dat ik niet zo veel honger meer heb. Soms heb ik wel het gevoel
dat ik daar scheef voor bekeken word, maar ik hoef mezelf toch niet ziek te
eten? Ik zeg dit natuurlijk wel altijd op een beleefde manier, dat spreekt voor
zich.

Het komt er eigenlijk op neer
dat ik tijdens de feesten zo normaal
mogelijk
doe en leef zoals tijdens de rest van het jaar, zowel op vlak van
voeding als op vlak van beweging en andere activiteiten. Uiteraard geniet ik
van lekker eten, maar dat doe ik veel liever met mate dan all the way
met een superslecht gevoel achteraf.

Voor mij staan de feestdagen
vooral gelijk aan quality time met mijn
familie
. Dat daar veel en meestal vrij ongezond eten en drinken bij komt
kijken, daar heb ik geen problemen mee. Maar ik ga er wel graag mee om op mijn eigen manier. Ik stoor daar
mijns inziens niemand mee, en zo kan ik des te meer genieten… én moet ik 2016
alvast niet starten met een flauw voornemen als “ik ga gezonder gaan eten” en
“ik ga kilo’s verliezen” 🙂

Hebben jullie nog tips om de
feestdagen door te komen zonder extra kilo’s en een belabberd gevoel the days after?

Ik wens jullie allemaal een
leuk eindejaar en een magisch, sportief en gezond 2016!

Love, Josie xo


Deze post verscheen oorspronkelijk op Ladies Fun Sports.