Tips // Lopen in de winter

Lopen is mijn lang
leven. Ik doe het het hele jaar door, ook in de winter wanneer het koud (allez,
normaalgezien toch) en donker is buiten. Ik loop het liefst van al in de
lentezon, maar lopen in de winter vind
ik best leuk
, ondanks het feit dat ik een vreselijke koukleum ben. Heb jij wél
moeite om je te motiveren om je loopschoenen aan te trekken dezer dagen? Ik
geef graag enkele tips om je te
helpen om toch te gaan bewegen!

Zorg voor opvallende kleding. Voor
je veiligheid is het belangrijk om loopkledij te dragen die goed zichtbaar is. Tegenwoordig
zijn er in het meeste loopmateriaal wel reflecterende strips geïntegreerd. Het veiligst
van al ben je natuurlijk als je een fluohesje draagt, maar ik vind dat niet zo comfortabel om mee te lopen. Het belemmert me in mijn bewegingsvrijheid. Ik heb
nochtans een heel leuk exemplaar van #teamdecathlon! Maar sinds ik
loop met mijn Run Light
, val ik meer dan voldoende op in het donker, denk
ik. Ik voel me superveilig en ga er graag mee op pad! Ik vind het zelfs
zo leuk dat ik wellicht een beetje triestig ga zijn wanneer de dagen weer
langer worden in de lente en ik mijn verlichting niet meer zal nodig hebben 🙂
Zorg voor een leuke outfit! Naast goed zichtbare kledij vind ik het belangrijk om een leuke loopoutfit te hebben. Eentje die ik graag aantrek
en waarmee ik gezien wil worden 🙂
 Ik ontving onlangs een tof pakketje van Decathlon met een paar
mooie running basics van Kalenji: een looplegging,
looptruitje
en loopvest
met kap
. De broek is speciaal ontworpen om te lopen bij koud weer. Ze sluit
heel goed aan (principe van compressie, wat de terugstroom van het bloed
bevordert en letsels beperkt die veroorzaakt worden door schokken tijdens het
lopen) en heeft een brede band rond de buik. Ik heb dat graag, dat mijn
buikspieren stevig “verpakt” zitten 🙂
 Het truitje is zacht en warm, maar toch ademend. Het vestje met
kap was liefde op het eerste gezicht: het is blits, lekker warm en het zit
superlekker. Ik vreesde dat de kap me zou hinderen tijdens het lopen, maar dat
is dus niet het geval! I’m a very happy
runner
met mijn nieuwe outfit! 
Plan heel concreet. Want hoe concreter, hoe beter. In de winter lokt de zon je niet naar buiten, dus de kans is kleiner dat je spontaan zin krijgt om te gaan lopen. Ik maak elke zondag een sportplanning op voor de komende week. Ik spreek af met Pieterjan wanneer ik kan sporten en wanneer hij, en ik hou me strikt aan die planning. Dus als ik op dinsdag plan te gaan lopen en het regent en waait hard, dan heb ik dikke pech… Dan ga ik gewoon lopen zoals gepland, en ben ik nat en verwaaid achteraf. Zo erg vind ik dat niet, het heeft iets “heroïsch” en dan doet de douche achteraf des te meer deugd! Als ik ziek ben of er zijn andere onvoorziene omstandigheden, dan ben ik natuurlijk wel flexibel. Maar het weer gebruik ik doorgaans niet als excuus. Echte lopers kunnen tegen een stootje 🙂
Doe het eens indoor. Als je niet graag in de koude
sport, dan is de winter
het uitgelezen moment om eens
van een andere sport, het liefst ook een uithoudingssport, te proeven. Je kan
naar de fitness gaan of een paar groepslessen volgen. Je kan ook gaan zwemmen
zoals ik. Ik doe dat niet alleen in de winter, maar nu toch meer dan in de
zomer. Ik vind het heel leuk want ik voel echt dat ik andere spieren ontwikkel
dan bij het lopen en ik ontlast mijn gebruikelijke loopspieren. Lopen afwisselen
met zwemmen vind ik ook fijn omdat ik hiermee voorkom dat ik het vele lopen beu
geraak. Ik kan die variatie echt aan iedereen aanraden! Hou er wel rekening mee
dat zwembadwater niet altijd lekker warm is… Als je een even grote koukleum
bent als mij, dan is dat eventjes doorbijten maar na 2 lengtes heb ik doorgaans
lekker warm hoor 🙂
Ga vooral niet in de zetel liggen. Veel mensen voelen zich moe
wanneer ze thuiskomen van het werk. Ik ook, maar ik weet dat die vermoeidheid
vooral
mentaal is. Ik zit immers de hele dag aan mijn bureau, dus
fysiek moe kan ik niet zijn daarvan… Terwijl je beweegt komen er endorfines
vrij en verdwijnt de “vermoeidheid” als sneeuw voor de zon. Achteraf voel je je
fris in je hoofd en heb je weer meer energie om er nog een leuke avond van te
maken. En ik weet het, als je thuiskomt zijn er ook nog bij velen kinderen om
voor te zorgen en zo, bij mij ook, maar dat is dan weer een kwestie van plannen
en afspraken maken (zie hierboven).
Probeer niet te pieken in de winter. Leg
niet te veel druk op jezelf om je prestaties te verbeteren in deze periode, en
focus niet op tijden. Het koude weer bevordert niet altijd je loopprestaties. Ik
loop in de winter aan een rustig tempo, gewoon om te ontspannen en mijn
conditie te onderhouden. Ik loop ook kortere toertjes dan in het voorjaar en de
zomer, omdat ik dan vaak op kleine wegeltjes en door bossen loop, die ik vermijd wanneer het donker is. Sporten hou je langer vol als je een doel voor
ogen
hebt. Plan daarom een doel in het voorjaar en probeer ernaartoe te bouwen.
Mijn eerste doel is Dwars door Brugge (15K) in mei, dat kan ik doorgaans vlot lopen als
ik in de winter blijven trainen ben. In juni ben ik van plan om 25K te lopen
tijdens de Great Breweries Marathon
. Daar zal ik wel wat intensiever voor
moeten trainen. Vanaf maart, wanneer de dagen stilaan langer worden, begin ik
opnieuw op te bouwen om daar een mooie prestatie neer te zetten! Ik zie dat
volledig zitten.
Doe niet alles alleen. Als je het niet ziet zitten om in
je eentje te gaan lopen, zoek dan “sociale steun” en
spreek af met anderen.
Eens
je met vrienden aan het sporten en babbelen bent, vergeet je dat het koud is.
Bovendien kan je er maar moeilijk onderuit als je een afspraak hebt. Ik loop
wél altijd alleen, gewoon omdat ik niet graag met anderen loop – ik ben een
mega asociale loopster 🙂
 Maar
voor veel mensen kan dat wel helpen, die motivatie van anderen. Maandag loop ik trouwens wél eens in groep, namelijk op de Warmathon in Brugge voor Music For Life. Ik vind het een superleuke actie voor het goede doel! Nog mensen die meedoen? Het zijn toertjes van een 3-tal kilometer, en je mag ze lopen, wandelen, kruipen of zelfs rollen als je dat wil 🙂
Hebben jullie nog tips om gezwind te blijven lopen in de winter?

Love, Josie xo

8 gedachten over “Tips // Lopen in de winter

  1. Vooral die niet in de zetel gaan liggen wanneer je thuiskomt is terecht. Zodra je in 'ontspan'-modus gaat, komt dat sporten er niet meer van.
    Mooie doelen die 15km en 25km volgend jaar. De Warmathon lijkt me ook erg leuk om te doen 🙂

    1. inderdaad, ik ga altijd sporten van zodra ik thuis ben.
      25K zal zwaar zijn maar ik heb zin in een uitdaging!
      warmathon doe ik vooral voor de sfeer, ik ga toch proberen een 12-tal km te lopen (4 rondjes van 3K).

  2. Dag Josie, aan welke hartslag loop jij ongeveer?
    Ik ga pas 's avonds lopen rond 19u30 – 20u… wat ik wel merk is dat ik die nachten slechter/onrustiger slaap.

    1. Hey Sara, ik heb een zeer lage hartslag, 150 gemiddeld bij het hardlopen.
      In rust is hij erg laag en hij daalt ook snel na de inspanning. Ze noemen dat een "sporthart", ideaal voor uithoudingssporten… Dat zit bij mij in de familie.
      Een hartslag van 165 en meer is voor mij quasi onhaalbaar, dan ben ik er echt over aan het gaan 🙂

      Inderdaad, van te sporten krijg je adrenaline en voel je je energiek. Ik ga lopen rond 19u maar ga sowieso niet voor 23:30 slapen. Ik slaap wel altijd heel rustig en vast, ben een goeie slaper.

      Eigenlijk is het best om 's morgens te sporten, zodat je energie hebt voor de rest van de dag. Maar dat lukt mij ook zelden hoor, enkel in de zomer soms voor het werk en in het weekend.

    2. Ik loop aan een gemiddelde hartslag van 165 en pieken van 175. Niet ideaal hé?
      Maar ben absoluut niet zo sportief / fanatiek als jou.
      Als ik 's morgens loop (wat me enkel in het weekend lukt) dan voel ik me de ganse dag moe / vermoeide benen enzo. Komt waarschijnlijk doordat ik "in het rood" loop. 's avonds kan ik na het lopen neerploffen in de zetel 🙂

    3. Ik denk niet dat dat een slechte hartslag heeft hoor, bij mijn vriend ligt die ook zo hoog en die heeft een hele goeie conditie. De mijne ligt gewoon enorm laag 😉 Iedere persoon heeft een andere hartslag, dat hangt af van veel factoren.
      's morgens op mijn nuchtere maag lopen vind ik ook enorm lastig, het is wel het effectiefst als je vet wil verbranden. Maar dat wil ik niet echt…
      Ik loop het best én het liefst na mijn werk, dan heb ik het meest deugd van de buitenlucht en heb ik al voldoende gegeten die dag om energie te hebben om te verbranden.
      Daarna voel ik me weer superfris en wakker, voor mij is dat dan ideaal omdat ik 's avonds na 20u nog een paar uur schrijf voor mijn bijberoep 🙂

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: