Tags

, , , , ,

Vroeger was ik niet zo’n granola-eter. Een paar maand geleden kocht ik eens een zakje overheerlijke quinoa granola van La Favo. Sindsdien ben ik het meer en meer gaan eten, bijvoorbeeld wanneer ik ga ontbijten/brunchen met vriendinnen in een koffiebar. Granola met wat yoghurt en vers fruit, vergezeld van een kop thee: voor mij is dat een perfect ontbijt! Maar ik koop nog steeds geen granola in de winkel om de simpele reden dat ik een tikkeltje wantrouwen heb tegenover prefab granola. De enorme hoeveelheid suiker die eraan toegevoegd is maakt het goedje helemaal niet zo “gezond” als op de verpakking wordt beweerd…





Maar op Instagram en Pinterest, 2 gezellige virtuele werelden waar ik heel frequent vertoef, zag ik dat granola helemaal niet zo moeilijk te maken is. Het voordeel is dat je bij homemade granola zelf controle hebt over wat je erin doet. Dat sprak me aan, en dus besloot ik om toch eens mijn eigen granola te gaan maken! 


Gezonde ingrediënten heb ik sowieso altijd in huis, dus ik hoefde alvast niet naar de supermarkt te hollen. Ik baseerde me op een aantal recepten (o.a. van Hapjesprincess en Uit Pauline’s Keuken) en maakte er m’n eigen Josie-versie van. 


Als basisingrediënten gebruik ik steevast:

  • Havervlokken
  • Pecannoten (gehakt)
  • Amandelnoten (gehakt)
  • Pompoenpitten
  • Honing/agavesiroop/ahornsiroop (of een andere natuurlijke zoetstof)
  • Een snuifje zout
  • Kokosolie
  • Hééééééél veel kaneel
De hoeveelheden bepaal ik op mijn gevoel. Ik meng alles in een kom, leg het op een bakplaat en dan de oven in op 180°. Na een half uurtje haal ik de overheerlijke granola eruit: op dat moment is hij lekker knapperig en zo heb ik het graag. Als je het liever wat minder crispy hebt, dan is 20 minuutjes de ideale baktijd.

Dit laat ik goed afkoelen en dan pimp ik de granola met gedroogde vruchten en extra noten of zaden:
  • Gedroogde ananas
  • Gedroogde mango
  • Gedroogde cranberry
  • Kokosblokjes
  • Goji berries
  • Rozijntjes
  • Chiazaad

Sorry dat ik niet echt een “vast recept” kan geven… Maar dat vind ik net het leuke aan zelf granola maken: dat ik mijn keukenkast kan opentrekken, een aantal gezonde ingrediënten in een kom kan zwieren en er een superlekkere granola mee kan maken die elke keer verrassend anders is. Ik heb het nu 2 keer gemaakt en ik ben zeker dat ik nog lang kan variëren!

Ik eet mijn homemade granola als topping op mijn overnight oats, als tussendoortje met wat yoghurt of fruit, in een kommetje met wat ijskoude rijstmelk, of gewoon “uit het vuistje”. Heerlijk!

Ik kan iedereen aanraden om dit ook eens te proberen. Het is supermakkelijk en zonder twijfel een pak gezonder dan de ready-made versies uit de supermarkt, want je hebt perfecte controle over de hoeveelheid suiker die je erin kapt. Een ander pluspunt is dat je hele huis heerlijk naar kaneel geurt wanneer de oven aanstaat. Ik vind dat zo’n gezellige geur 🙂

Een keukenprinses zal ik nooit worden – ik ambieer dat ook niet – maar deze creaties vind ik alvast heel geslaagd! Hebben jullie nog tips om mijn granola mixes te upgraden? Verrassende ingrediënten die ik zeker ook eens moet gebruiken? Let me know!

Love, Josie xo