Tags

, , , , , , ,

Sporten is mijn lang leven. Ik heb een fulltime job, een
bijberoep, een gezin, een vriendenkring en tal van hobby’s. Toch maak ik met
veel plezier tijd om wekelijks een drietal sportsessies in te lassen. De
laatste maanden is dat meestal 2 x lopen en 1 x zwemmen (omdat het nu wat
kalmer is qua loopevents), en anders is het 3 x lopen. Dat is een kwestie van
plannen en afspraken maken, zo moeilijk vind ik dat niet. Vandaar dat ik vaak
een beetje moedeloos en zelfs kwaad word van flauwe excuses als “bij jou lukt
dat, maar ik heb daar écht geen tijd voor hoor”. Maar bon, ieder zijn ding, en
wie geen tijd wil maken die hoeft het voor mij zeker niet te doen. Daar heb ik
mij als onvermoeibare sportfreak niet mee te moeien. 
Toch wil ik graag een paar tips geven aan mensen die er niet in slagen om een paar keer per week te gaan sporten…



Wist je dat je heel
gemakkelijk wat beweging kan integreren in je dagelijkse routine? Tijdens
periodes dat ik minder tijd heb om frequent te sporten, doe ik dit om toch mijn
dosis beweging gehad te hebben. Dus onder het motto alle kleine beetjes helpen som ik hier een aantal lifehacks op om elke dag een beetje te bewegen!

  • Neem de trap in plaats van de lift naar je
    kantoor, klaslokaal of appartement.
    Ik herinner me nog dat ik tijdens mijn
    verhuis dagelijks tientallen keren de trap op en af liep (mét zware dozen) en
    dat voelde ik achteraf toch wel in mijn billen!
  • Parkeer je auto een eindje verder dan waar je
    eigenlijk moet zijn
    , zodat je nog een stukje zelf moet/kan stappen. Uiteraard
    doe ik dit niet wanneer het keihard waait of regent, maar bij mooi weer is het
    ronduit zalig en ideaal om tot rust te komen.
  • Probeer op je werk een draadloze telefoon te
    bemachtigen.
    Wanneer je lange phonecalls moet doen, kan je intussen een beetje
    rondlopen. Zo blijf je in beweging.
  • Op je bureaustoel kan je makkelijk je bilspieren
    trainen
    . Zet je mooi recht en span je spieren goed op gedurende 5 à 10
    seconden. Daarna ontspan je, en je doet het een aantal keer na elkaar. Probeer
    hier een dagelijkse gewoonte van te maken, want het helpt echt. Ik doe dat enkel
    als er geen collega’s in de buurt zijn, omdat het wellicht een grappig zicht is
    als ik daar zo zit…
  • Maak tijdens je middagpauze een korte wandeling.
    Dat hoeft niet spectaculair te zijn naar een idyllisch bos of zo, gewoon eens
    het blokje rond is voldoende om je spieren aan het werk te zetten en te
    ontspannen. Het is zo ongezond om de hele dag achter je bureau en aan je scherm
    gekluisterd te zitten! Ik heb het geluk dat er veel winkels en supermarkten op
    wandelfstand zijn van mijn werk. Dat maakt een korte wandeling des te
    motiverender! 🙂
  • Als je de mogelijkheid hebt om te sporten
    tijdens je middagpauze, aarzel dan niet!
    Zo hoef je ’s avonds geen tijd meer
    vrij te maken, want het is meestal daar dat het schoentje wringt voor veel
    mensen die pas na zessen thuis zijn van het werk en dan geen zin meer hebben om
    nog in actie te schieten. Is er een zwembad in de buurt? Kan je lopen over de
    middag en daarna douchen op het werk? Bekijk wat de mogelijkheden zijn, want zelfs
    een half uurtje sporten is al doeltreffend. Ik ga soms lopen op de
    atletiekpiste die op 2 minuten van het werk ligt, ik kan me daar achteraf ook
    douchen. Er is een zwembad vlakbij waar ik ’s morgens tussen 7u en 8u baantjes
    kan gaan trekken, of ’s middags tussen 12u en 13u. Op dat vlak is mijn werk supergoed
    gelegen en kan ik niet klagen!
  • Probeer wanneer je thuiskomt van het werk nog
    eventjes naar buiten te gaan
    , als het weer het toelaat. Ik doe dat vaak in de
    lente en de zomer met Emil, of op mooie najaarsdagen: gewoon nog een
    wandelingetje maken langs de koeien en paarden in de buurt, even de fiets op,
    of een beetje spelen in de tuin. Alles beter dan onmiddellijk in die zetel neer
    te ploffen!
  • Thuis kan je makkelijk een korte “home workout”
    doen.
    Ik lees bij verschillende blogsters dat ze yoga doen met
    Adriene. Dat is niet
    echt mijn ding, maar ik las wel minstens 1 x per week een sessie
    buikspieroefeningen in. Ik doe dat op mijn gym-matje, gedurende een
    kwartiertje. Het duurt niet lang maar heeft zoveel effect! Uiteraard krijg je
    geen platte buik als je niet gezond eet en veel water drinkt, maar deze
    buikspieroefeningen zijn alvast een stap in de goeie richting!
  • Tot slot nog een laatste tip voor stevigere
    armspieren: Emil dragen!
    Hij weegt intussen 15 kilo maar wordt toch o zo
    graag nog eens gedragen door zijn mama. Ik heb niet veel armspieren, mijn
    vriend noemt mijn armen “lucifers”. Dus wanneer ik Emil ophef, voel ik het toch
    wel… Ik beschouw het dan ook als een mini-workout voor mooie armen! 🙂

Vanaf nu heb je dus geen excuses meer om niet te bewegen!
Stap voor stap naar die
killer body!


Heb je zelf nog easy tips? Laat ze zeker weten in de
comments!

Love, Josie xo



Deze blog verscheen oorspronkelijk op Ladies Fun Sports.