Tags

, , , ,

Als ik het weerbericht mag geloven (en dat doe ik eigenlijk
altijd wel),
maakt de lente écht haar intrede
vanaf volgende week (met temperaturen tot 20 graden volgend weekend, yay!). Dit maakt mij ei zo na euforisch, want het betekent dat ik
binnenkort weer
fleurige kleedjes, shortjes,
sandaaltjes en teenslippers
aan kan. Blote armen en benen, zon op mijn
huid –
I love love loooove it! Je kan je
niet voorstellen hoe blij ik ben dat ik die kousenbroeken, laarzen, dikke
truien en sjaals diep in de kast mag opbergen. Stress voor het
“blotebenenweer” heb ik in de verste verten niet – behalve dan dat
mijn ledematen een beetje wittekes zien, maar daar zit ik niet zo mee in,
eerlijk gezegd. Ik ben de hele winter blijven sporten (ik zie trouwens niet in
waarom ik in de winter niét zou sporten) en heb mezelf en mijn lichaam goed
verzorgd, dus ik ben
volledig klaar voor de
lente
.
Zijn jullie al fit for spring,
of nog niet helemaal? Ik geef jullie graag mijn
persoonlijke tips
mee!  

BODY
* Ik vind het heel belangrijk
om mijn
benen goed te verzorgen en dus hydrateer ik ze dagelijks met body
lotion na mijn douche ’s morgens. Ik doe dat
het hele
jaar door
.
Akkoord, het neemt wat extra tijd in beslag. Maar het is het wel dubbel en
dik waard. In het voorjaar, wanneer mijn benen nog wat bleekjes zien na
een hele winter in kousenbroeken, durf ik al eens wat
bruinen-zonder-zon (een klein toefje maar!)
mengen onder mijn body lotion voor een
subtiel kleurtje. Aan zelfbruiner all the way waag ik me niet want ik vind
dat er nogal fake uitzien.
* Mijn handen en nagels leg ik ook graag in de
watten. Ik heb mijn nagels graag kort dus ik
vijl erop los. Ik gebruik nagelriemolie (die van de Hema is
topspul!) om uitdroging tegen te gaan en ik smeer de hele dag door
handcrème (van verschillende merken,
maar die van Rituals blijft de allerbeste), inclusief een extra dikke laag
voor het slapengaan die de hele nacht haar werk kan doen. In de lente
voorzie ik mijn nagels van een fris
lakje, bij voorkeur een pastelkleurtje. Kleurige, mooi verzorgde
nagels zorgen voor een
instant spring vibe!
* Wie
handen zegt, denkt direct ook
voeten. En ja, ook die kunnen op de nodige verzorging
rekenen. Al doe ik dat in de winter te weinig, omdat ze dan toch de hele
tijd “verstopt” zitten in laarzen. Mijn voetjes zien heel wat
af, enerzijds door het vele lopen en anderzijds doordat ik altijd
hooggehakt door het leven ga. Bij het begin van de lente maak ik dus
steevast een afspraak voor een grondige
pedicure, inclusief een mooi lakje op mijn teennagels. Ik smeer
mijn voeten geregeld in met een
voetcrème zodat ik zonder zorgen leuke
sandalen, muiltjes en teenslippers kan dragen.



FOOD
* Ik geloof niet in crashdiëten om je lichaam in een onrealistisch sneltempo beachable te krijgen. Ik ben er zelfs ronduit tegen. Het is ongezond en je wordt er gewoon ongelukkig van. Als je jezelf alles ontzegt, dan krijg je onvermijdelijk vreetaanvallen en moet je toch weer van nul af aan starten. Been there, done that – ik waag me er alvast niet meer aan. 
* Ik heb het geluk dat ik heel graag gezond eet. Nu ja, “geluk”, ik vind het gewoon superbelangrijk om mijn lichaam goed te verzorgen en daar hoort gezonde voeding nu eenmaal bij. Ik heb dus geleerd om te genieten van gezonde voeding, en ik vind dat echt niet zo moeilijk. Er bestaat zoveel lekkers dat niét boordevol vet of suikers zit! Denk nu niet dat ik nooit een “zondig”, dat doe ik zeker wél maar ik heb er niet zoveel behoefte aan. Als je moeilijk aan snoep en zoetigheden kan weerstaan, sta jezelf dan een klein stukje per dag toe. Anders hou je je gezonde eetpatroon niet vol. Gezond is goed, maar té is (zoals bij alles) niet nodig.
* Ik eet veel fruit. De lente en de zomer vind ik so fruitiliciousaardbeien, frambozen, bessen, kersen, exotische vruchten,… Niks dat meer smaakt op een zonnige dag dan een lekkere portie fruitsalade!
* Ik drink massa’s water, de hele dag door. Noem dat gerust een verslaving. Op mijn bureau staat een fles van 1 liter. Ik drink ze leeg tegen de lunch, dan vul ik ze bij en drink ik ze op tot de laatste druppel tegen ’s avonds. Als ik op de baan ben, heb ik ook altijd een flesje bij me in mijn tas of mijn wagen. 
* Salades zijn 100% spring- & summerproof food. Ze zijn supergezond en lekker, en je hebt er zoveel mogelijkheden mee. Ik neem vaak een salade mee naar het werk, en door te spelen met smaken en kleuren zorg ik voor voldoende afwisseling. Ik heb altijd een aantal basisingrediënten in huis voor lekkere slaatjes: een zak gemengde sla (uit de supermarkt, ik vind die lekker en ze blijft lang vers, een volledige krop sla is gewoon veel te groot voor mijn gezin), tomaat, wortel (ook lekker als tussendoortje én goed een voor een mooi kleurtje dankzij het aanwezige bètacaroteen), kiwi/appel/ananas voor a sweet touch, gerookte zalm/forel/feta voor de hartigheid, hennepzaad, noten, zaden,… Noem maar op, je kan het allemaal in een salade draaien! 
* Gezonde tussendoortjes zijn ook onmisbaar. Ik “tank” regelmatig bij tussen mijn hoofdmaaltijden – zo zorg ik ervoor dat ik niet uitgehongerd geraakt en begin te schransen. Ik heb altijd een stuk fruit, een doosje noten of een portie studentenhaver bij me. Probeer zeker eens moerbeien, ze zijn lekker zoet en zeer gezond. Gedroogd fruit is ook een goeie energieleverancier. Als vieruurtje eet ik vaak een potje Alpro Soya plantaardige yoghurtvariatie, en momenteel ben ik verlekkerd op de macadamiadrink van Provamel. Het zadengebak van Pascale Naessens is ook een top tussendoortje met niks dan goeds erin!
* Ik drink zo goed als geen frisdrank, ook geen light/zero. Ik was tot voor kort quasi verslaafd aan Cola Zero, tot ik besefte dat mijn lichaam echt snakte naar dat blikje zoet elke dag en dat is écht niet goed. Er zit dan wel geen suiker in, maar wel massa’s zoetstoffen en die zijn geen haar beter. Ik ben ook extra beginnen letten op de toegevoegde suikers die in zoveel etenswaren zitten (bv. yoghurt) en ik schrap ze steeds vaker uit mijn menu. Als je er een beetje op let is het niet zo moeilijk, maar ik wil er ook niet te extreem in zijn. Ik merk wel dat mijn lichaam er baat bij heeft en dat ik niet meer snak naar suiker en zoet. Ik ben er niet door afgevallen (dat was/is ook echt niet nodig), maar ik voel me er wel beter door. En dat straal ik ook uit, daar ben ik zeker van.


SPORT

* Winter, lente, zomer of herfst: beweging is essentieel als je je lichaam goed wil verzorgen. “Geen tijd” vind ik een zeer flauw excuus. Ik wil zeker niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar mensen die zeggen “ja maar ik heb geen tijd om te sporten” zijn meestal mensen die gewoon geen zin hebben om in beweging te zijn. Lees zeker eens mijn looptips als je het moeilijk hebt om een sport vol te houden. Ze zijn ook van toepassing op andere sporten dan lopen.
* Je hoeft niet altijd een uur of langer te gaan sporten; bij mij past dat ook niet altijd in de planning. Alle kleintjes helpen! Ik ga tijdens mijn middagpauze vaak eens op wandel (er ligt een shopping center aan de overkant van de straat dus ik heb een leuke bestemming). In de zomer, als de dagen langer zijn, probeer ik ’s avonds na het werk nog eens buiten te komen met Emil voor een korte wandeling of een toertje met de fiets. Daar hebben we allebei baat bij. Ik probeer ook vaak de trap te nemen en ook de fiets. Als het mooi weer is, parkeer ik mijn wagen soms bewust een beetje verder zodat ik nog een stukje te voet moet. In het zonnetje is dat toch gewoon heel leuk?!
* Ik doe mee aan allerlei sport events – in mijn geval running tours. In de winter, wanneer de inschrijvingen starten, schrijf ik me in en dan heb ik een concreet doel en motivatie om flink te blijven sporten. Zulke evenementen zijn ook gewoon superleuk om aan deel te nemen: er hangt een unieke sfeer van sporters-onder-elkaar.
* Als je moeilijk het huis uit geraakt, bijvoorbeeld met kleine kindjes of een partner die niet vaak thuis is, kan je ook gemakkelijk een home gym sessie organiseren. Ik heb een matje voor buikspieroefeningen waar je me minstens 1 avond per week een kwartiertje op terugvindt voor een ab workout. Supergraag doe ik dat niet, maar ik hou het wel vol omdat ik nu eenmaal graag een strakke buik heb. Ik heb ook een springtouw. Een kwartiertje springen is een stevige workout, en op een leuk muziekje is dat heel plezant.
* Spelen en ravotten met mijn zoon beschouw ik als een stevige dosis beweging. Ook poetsen, vooral dan stofzuigen en dweilen, is een mini workout als je het met evenveel overgave doet als ik 🙂  


MIND


* Speel je sterke
troeven uit.
Vind je van jezelf dat je zware bovenbenen hebt, dan hoef je je zeker niet in te houden om je benen te showen. Er zijn immers voldoende modellen van rokjes en kleedjes
op de markt waarmee je dit “minpunt” kan verhullen. Heb je een mooi
décolleté, dan mag je dat ook best uitspelen vind ik, op voorwaarde dat je
het niet combineert met een minirok want dan wordt het pretty slutty. Zelf heb ik geen complexen over
mijn benen, maar ik ben vaak jaloers op vrouwen met een mooie boezem want
zelf ben ik niet zo “gezegend”. Ik draag dus graag korte kleedjes, shortjes en skinny pants, maar je zal me niet zien paraderen in diep uitgesneden topjes want dat is écht geen zicht bij mij. Om maar te zeggen: niemand is perfect, en
dat hoeft ook niet!
* Pimp je garderobe met fleurige kledij (floral! prints! pastel! fluo!), leuke sandaaltjes, flashy teensletsen, zomerse juweeltjes,… Een leuke outfit kan zoveel wonderen doen, vind ik. Ik ben bijvoorbeeld verslingerd aan boho armbandjes zoals op de foto hierboven. 
 * Think positive! Geniet, maak je niet te veel zorgen, have fun – dan zie je er sowieso al veel beter
uit. Ook al ben je moe of loopt niet alles altijd zoals je het wil: never lose your smile. Dat klinkt misschien een beetje bond-zonder-naam, maar geloof me
vrij, het wérkt.
Wat zijn jouw tips om je lichaam en geest totally fit for spring te krijgen?
Lots of love, en geniet van het mooie weertje dat eraan komt! 
Josie xo