Tags

,


Ik ben een loopfreak. Dat las je al hier, hier en hier. Ik ben zo een van die vrouwen die uren van tevoren staan te popelen om hun loopschoenen aan te trekken, chagrijnig worden als ze niet minstens tweemaal in de week gelopen hebben, en minstens even content zijn als ze het Running.be magazine in handen krijgen als de Flair. Ik ben altijd heel blij als ik mijn loopstonde kan aanvatten en heb daar doorgaans geen dure materialen of attributen voor nodig. En ook geen running mate, ik loop het liefst van al alleen – just me & my music.

Hoewel, dat laatste is gelogen want sinds kort heb ik een nieuw loopvriendje. Hij is grijs met roze (ja, een roze mannetje, dat bestaat hoor!) en luistert naar de welluidende naam Garmin Forerunner 110 HRM. Kijk eens aan:



Ik heb lang de boot afgehouden om mezelf een loophorloge aan te schaffen uit het principe “tut tut tut, ik loop om mij te ontspannen, niet om vanalles te meten en te weten”. PJ kocht vorig jaar deze Polar (van een heel ander kaliber dan mijn running mate, maar hij gebruikt ‘m dan ook om te lopen én te fietsen als voorbereiding op een triathlon) en ik heb daar een tijdje lacherig en ongelovig over gedaan. Maar toen ik zag hoeveel hij aan zo’n loophorloge met hartslagmeter had tijdens zijn trainingen, en hoe het ons enorm hielp om samen een constante snelheid te lopen tijdens de Brussels Half Marathon, ben ik overstag gegaan. Want door de hele tijd sneller en dan weer trager te lopen, put je jezelf uit tijdens je training. En dat is natuurlijk niet de bedoeling…

Ik gebruik mijn Garmin Forerunner 110 HRM nu een kleine twee maand en voor mij is hij het prototype van een no-nonsense, zeer gebruiksvriendelijke hartslagmeter. Tijdens mijn training kan ik vlotjes alle belangrijke informatie in de gaten houden: mijn gemiddelde snelheid (uitgedrukt aantal minuten per kilometer), mijn calorieverbruik en mijn afgelegde afstand. Met de meegeleverde hartslagmeter kan ik perfect mijn hartslag in de gaten houden. Je moet natuurlijk wel de reflex hebben om af en toe op je horloge te kijken. Want anders heeft het weinig nut, ah ja.

Wat me verbaasde, is hoe snel mijn hartslag naar boven gaat tijdens een training. Ik heb een zeer trage hartslag in rust met een gemiddelde van 45. Volgens de dokter is dat een sporthart en daar ben ik stiekem wel trots op 🙂 Anyway, van zodra ik een paar minuten aan het lopen ben, bereik ik doorgaans al pieken van 130 à 140 en daar verschoot ik toch wel van. Maar blijkbaar is dat een teken van een goeie conditie. Mijn maximale hartslag schommelt rond de 168 en gemiddeld loop ik aan 154. Volgens de formule mag je maximale hartslag 220 min je leeftijd bedragen. Voor mij is dat 190, vanaf dat moment zou er verzuring optreden. Daar zit ik dus lekker safe onder, pfjiiiieew 🙂 Terwijl ik vroeger niet echt gaf om hartslag en meetgegevens, vind ik het nu heel interessant om dit in het oog te houden: hoe mijn hartslag piekt bij bergop en hoe ik zichtbaar recupereer in de afdaling, hoe mijn hartslag ’s morgens sneller de hoogte ingaat dan ’s avonds, hoe snel hij weer naar “rust” terugkeert na het lopen. Meten is weten en ik moet dus toegeven dat ik ongelijk had toen ik vorig jaar met PJ en zijn nieuw speeltje de draak stak 🙂

Nog een verbijsterende conclusie: ik verbruik weinig calorieën. Tijdens een training van 50 minuten verbrand ik zo’n 450 caloriën. Ik dacht dat dat er meer zouden zijn en vooral: PJ verbruikt tijdens hetzelfde toerke zeker 600 calorieën. Life is not fair! Maar bon, mannen hebben doorgaans wat meer lichaamsgewicht mee te torsen dus ’t is hen gegund. En trouwens, ik loop niet om caloriëen te verbranden maar wel om te ontspannen en om me goed te voelen. Dat ik daarna een reden heb om een extra portie op mijn bord te scheppen, is alleen maar mooi meegenomen 🙂

Via de meegeleverde kabel kan ik in no time mijn trainingsgegevens overzetten op de computer (daarvoor moet ik eerst wel software downloaden). Op die manier heb ik op Garmin Connect mijn eigen online trainingsdagboek, waar ik mijn vooruitgang op langere termijn kan analyseren. Dat is handig, want ik wil in juni opnieuw een halve marathon lopen en ik wil in bloedvorm zijn. Als ik mijn gegevens bekijk, merk ik duidelijk dat ik ’s avonds veel beter loop dan ’s morgens. Dat is positief, want mijn 21-kilometersprestatie zal ik ’s avonds neerzetten. Maar er is duidelijk nog werk aan de winkel voor mij om een constante snelheid aan te houden. Ik loop nog te veel met pieken en dalen en zo verlies ik veel kostbare energie. Ik zeg niet dat ik slecht loop, want ik weet ook wel dat dat niet zo is, maar ik leg de lat graag atijd een beetje hoger voor mezelf, kwestie van een uitdaging te hebben. De Garmin Forerunner is de perfecte partner om mij hierbij te helpen.

Een minpuntje aan de Garmin Forerunner is dat ik altijd een paar minuten buiten moet wachten alvorens te kunnen vertrekken omdat het horloge even de tijd nodig heeft om GPS-signaal te vinden. Maar daar hebben blijkbaar alle sporthorloges mee te kampen, bij PJ het zijne is dat ook. Het goede is dan wel weer dat eens hij een signaal gevonden heeft, hij het vasthoudt voor het volledige looptoertje, zelfs als ik in het bos onder een dichtbegroeid bomendek ga lopen.

De hartslagband, waarvan ik had gedacht dat die me in de weg zou zitten en zou afzakken tot rond mijn middel, zit zeer comfortabel rond mijn borstkas. Ik moet hem wel op de allerkleinste sluitstand zetten, en nochtans ben ik niet zo’n supersmalle madam. Deze hartslagmeter is dus niet aan te raden voor zeer frêle dames.

Het horloge zelf is natuurlijk geen superelegant sieraad, dat had ik ook niet verwacht hoor. Maar ik vind wel dat het mooi rond mijn pols past en het is zeker niet te zwaar of te robuust. Best wel een leuk en trendy sportaccessoire, zeker door de grijs-roze kleurencombinatie. Dit is absoluut een vrouwenhorloge! Enfin, niks tegen mannen die graag roze zien en dit ook graag rond hun pols willen…

De Garmin Forerunner 100 HRM is het ideale instapmodel voor wie graag zijn/haar loopprestaties onder controle wil houden. Het horloge levert alle info die je nodig hebt en de verhouding prijs-kwaliteit is top. Wil je het graag nog gesofisticeerder, dan koop je wel best een ander model. Voor mij persoonlijk is dit de perfecte looppartner die me zowel gebruiksgemak als gebruiksplezier geeft. Ik kan het aanraden aan alle entousiaste lopers/loopsters die graag het beste uit hun prestaties willen halen op een relaxte manier.

Mijn Garmin running mate en ik, wij gaan samen nog mooie loopmomenten beleven, en hopelijk veel mooie prestaties neerzetten!

Prijs: 139 € via Sporthorlogecenter.
Geleverd met hartslagmeter, oplaadklem, verbindingskabel voor laptop.
Geleverd in amper één dag!

Love, Josie xo